27.07.2016 10:31 0 materiały prasowe

Sprawdź, czy nie masz HCV! Bezpłatne badania w Gdyni

W ramach inauguracji kampanii „Nie daj się zaskoczyć” oraz przypadającego 28 lipca Światowego Dnia WZW, Fundacja „Gwiazda Nadziei” organizuje bezpłatne badania anty-HCV dla mieszkańców Gdyni. Tego dnia z badań będzie mogło skorzystać 250 osób.

Z bezpłatnych testów można skorzystać w punkcie: Ul. Wielkopolska 44, w godz. 7:00-14:30

  • Akcję bezpłatnych badań anty-HCV, z których w tym roku będzie mogło skorzystać łącznie 4500 osób z 16 polskich miast, organizujemy nie tylko dlatego, by zrobić coś dobrego dla zdrowia społeczeństwa, ale również po to, by edukować ludzi na temat wirusowego zapalenia wątroby typu B i C oraz zwrócić uwagę na konieczność robienia badań profilaktycznych – mówi Barbara Pepke, Prezes Fundacji „Gwiazda Nadziei”. - Światowy Dzień WZW to doskonała okazja, by pomyśleć o swoim zdrowiu i skorzystać z możliwości wykonania bezpłatnego badania anty-HCV. Zwłaszcza, że od zeszłego roku dostępne są dla polskich pacjentów terapie o wysokiej skuteczności. Ich odkrycie było przełomem w medycynie. WZW C przestało być chorobą nieuleczalną. Jedyne co pozostało nam do zrobienia to wykrycie wirusa. Zachęcam zatem – badajmy się! To naprawdę minimalny wysiłek, który może uratować nam życie – przekonuje Prezes Fundacji.

Szacuje się, że w Polsce ponad 230 000 osób jest zakażonych HCV, jednak niewiele z nich zostało zdiagnozowanych. Fundacja „Gwiazda Nadziei” już od kilku lat organizuje Światowy Dzień WZW w Polsce właśnie po to, aby podnosić świadomość społeczną w zakresie zakażeń a także zachęcać ludzi do diagnostyki.

Dla osób z pozytywnym wynikiem udostępniona zostanie pogłębiona diagnostyka - badanie HCV RNA, które pozwala ocenić, czy wirus nadal jest w organizmie. Około 20% osób, które miało kontakt z wirusem, pokonuje zakażenie własnymi siłami.

W tym roku, w dniu Światowego Dnia WZW, Fundacja „Gwiazda Nadziei” postanowiła zainaugurować kampanię społeczną „Nie daj się zaskoczyć”. Jej celem jest podniesienie wiedzy Polaków na temat WZW B i C. W ramach kampanii powstaną spoty edukacyjne z udziałem polskich aktorów: Artura Barcisia, Piotra Fronczewskiego, Gabrieli Muskały, Joanny Osydy i Krzysztofa Tyńca oraz ulotki i plakaty edukacyjne. Najważniejszym przekazem kampanii jest zwrócenie uwagi Polaków na drogi zakażenia WZW. Pokazanie, jak codzienne sytuacje, np. wizyta u kosmetyczni czy manicurzystki, mogą nieść za sobą ryzyko przeniesienia wirusa.

  • Do zakażenia wystarczy kropla krwi. Każda sytuacja, w której może dojść do skaleczenia, kontaktu naszej krwi z np. źle wysterylizowanymi narzędziami, stanowi zagrożenie - tłumaczy Barbara Pepke.

Odbiorcy kampanii poznają drogi zakażenia HCV oraz dowiedzą się, jakie mogą być objawy i konsekwencje nieleczenia rozwijającej się choroby. Należy przy tym przypomnieć, że WZW C pierwsze objawy może dać nawet po 20-30 latach od zakażenia, kiedy zdążyło już mocno uszkodzić wątrobę.

Stąd profilaktyka oraz diagnostyka są tak ważne.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...