12.04.2016 14:00 0 Redakcja / mat. prasowe

Polski śmigłowiec na amerykańskim niszczycielu

fot. kmdr ppor. Czesław Cichy

Lotnicy z Babich Dołów szkolili się wspólnie z załogą niszczyciela amerykańskiej marynarki wojennej. Głównym celem współpracy było zapoznanie uczestników z procedurami stosowanymi podczas operacji lotniczych na okręcie typu Arleigh Burke oraz wykonanie treningowych startów i lądowań.

  • W trakcie kilkugodzinnej współpracy przećwiczono procedury tak zwanego tankowania na gorąco, z pracującym jednym silnikiem i uruchomionym wirnikiem nośnym. Zarówno dla załogi niszczyciela jak i personelu 43. Bazy była to pierwsza okazja do wspólnych działań - wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, specjalista - oficer prasowy z Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Załogi polskich SH-2G lądują zazwyczaj na okrętach klasy fregata lub korweta. Okazuje się, że operacje startów i lądowań na takich jednostkach są wyjątkowo trudne. Piloci mają do dyspozycji niewielkie lądowisko, a w trakcie operacji lotniczych okręt jest w ciągłym ruchu.

  • USS Donald Cook to amerykański niszczyciel rakietowy typu Arleigh Burke. Jednostka została zwodowana w maju 1997 roku, a w grudniu 1998 roku wcielona do służby. Okręt został całkowicie zintegrowany za pomocą systemu zarządzania walką Aegis a jego uzbrojenie stanowią pociski antybalistyczne SM-3 Block IA, SM-3 Block IB, przeciwlotnicze SM-2, pociski manewrujące Tomahawk, przeciwpodwodne rakietotorpedy VL-ASROC oraz pociski przeciwskrętowe Harpoon. USS Donald Cook posiada także lądowisko ale ze względu na brak hangaru nie jest przystosowany do jego stałego bazowania śmigłowca - dodaje kmdr ppor. Czesław Cichy.

Warto również wspomnieć, że śmigłowce Kaman SH-2G Super Seasprite trafiły do lotnictwa polskiej Marynarki Wojennej wraz z pozyskaniem fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry. Celem tych maszyn jest rozpoznanie, wykrywanie i identyfikacja jednostek nawodnych oraz poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych. Śmigłowce te prowadzą także działania poszukiwawczo–ratownicze i logistyczne. Załogę SH-2G stanowi dwóch pilotów i nawigator-operator systemów poszukiwawczo-uderzeniowych.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...