Rumia się rozwija, z czego cieszą się mieszkańcy miasta, jednak jeden z głównych ciągów komunikacyjnych wciąż sprawia wiele kłopotów, i to nie tylko miejscowej społeczności. Mowa o tunelu, który codziennie pokonują tysiące przechodniów oraz podróżnych. PKP przekonuje, że problem jest złożony, ale spółka już nad tym pracuje.
Jak przekonują władze Rumi, już w momencie gdy światło dzienne ujrzały plany remontu dworca, miasto zgłaszało potrzebę kompleksowego rozwiązania, ponieważ tunel od lat jest jego najgorszym elementem.
Jednak lokalni włodarze nie mogą wpłynąć na Polskie Koleje Państwowe, ponieważ jest to instytucja rządowa.
Przebudowę dworca, która doprowadziła obiekt do obecnego stanu i umożliwiła powstanie Stacji Kultura, określała umowa podpisana z PKP Oddział Dworce Kolejowe. Wówczas instytucja przekazała miastu wyremontowany budynek w takiej formie, jaki był potrzebny na aranżację biblioteki.
W umowie nie było jednak mowy o tunelu, który tak samo jak tory oraz perony należą do kompetencji PKP PLK. Powstała przez to spora dysproporcja standardów pomiędzy elementami infrastruktury kolejowej. Remont Stacji Kultura nie miał więc żadnego związku z PKP PLK, ponieważ należy do PKP S.A. - spółki zajmującej się budynkami okołokolejowymi.
Jest jednak światełko w tunelu, ponieważ w ramach rozdania kolejnych środków zewnętrznych PKP PLK planuje przebudowę linii nr 202 z Gdyni Chyloni do Słupska. W ramach remontu zmieni się układ peronów na dworcu w Rumi, zostanie również zbudowany nowy tunel. Równolegle będzie też prowadzona inwestycja SKM, która ma zwiększyć, prawdopodobnie do czterech, ilość torów na odcinku Rumia-Wejherowo. Modernizacja zakończy się do 2020 roku.
Tunel zostanie odwodniony, uszczelniony oraz na nowo pomalowany. Będą to nie tylko zmiany kosmetyczne, ale i konstrukcyjne. Koszt modernizacji wyniesie około 300 tysięcy złotych.
Jak zaznacza zastępca dyrektora, to wciąż jednak tylko działanie doraźne. Docelowe plany modernizacji są ściśle związane z wcześniej wspomnianą przebudową linii numer 202, czyli odcinka od Gdyni Chyloni do Słupska.
Obecnie remontowany jest peron pierwszy, który zostanie dostosowany jakością do otaczających budynków. To pierwszy etap zapowiadanych zmian.