Jak wynika z obserwacji specjalistów, nawet połowa kandydatów do pracy jest dyskwalifikowana ze względu na niewłaściwie przygotowany życiorys. Warto sprawdzić, jakie informacje są najbardziej wartościowe z punktu widzenia pracodawców, i uwzględniać to podczas tworzenia CV.
Zdaniem specjalistów, najczęściej sprawdzają się rozbudowane, szczegółowe życiorysy opracowane pod konkretne stanowisko.
Życiorys przysyłany potencjalnemu pracodawcy musi być przede wszystkim czytelny. Bardzo istotne jest również zdjęcie, które powinno być wykonane profesjonalne, a fotografowana osoba najlepiej, aby była ubrana w strój formalny.
Należy pamiętać, że wpływ na odbiór życiorysu ma również forma jego prezentacji. Najlepszym rozwiązaniem jest wydrukowanie go na białej kartce papieru i zastosowanie jednej czcionki oraz jednolitego formatowania. Oczywiście w niektórych branżach, np. medialnej, liczy się kreatywność i różnorodność. Tutaj kolorowe i niestandardowe CV może być atutem.
Wśród większości kandydatów panuje mylne przekonanie, że życiorys powinien być zawarty na jednej stronie A4, co zdaniem ekspertów jest dużym błędem.
Z badań wynika, że o formę i treść przygotowywanych dokumentów aplikacyjnych dbają przede wszystkim pracujący studenci. Aż 71 procent z nich uważa, że oba te obszary są równie istotne. Natomiast treść dokumentu była wskazywana jako najbardziej istotna przez osoby bezrobotne - uważa tak niemal połowa z nich. Uniwersalne wskazówki dotyczące tworzenia CV, można znaleźć na stronie.