01.07.2015 10:40 0 Infowire

Blisko jeden na trzech klientów 'chwilówek' czuje się oszukany

Firmy pożyczkowe reklamują coraz większe kwoty, które rzekomo można pożyczyć za „0 zł”. Doświadczenia klientów, którzy uwierzyli zachętom i skusili się na taką ofertę, pokazują jak szybko „darmowa” pierwsza pożyczka okazała się jednak kosztowna.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Provident Polska przez Millward Brown, przeciętny konsument oferty „chwilówkowej” (szybkich pożyczek branych na okres do 30 dni, które trzeba spłacić w całości) na przestrzeni ostatniego roku zaciągnął ponad dwie i pół pożyczki. Z tego 43 procent badanych skorzystało z co najmniej jednej pożyczki krótkoterminowej w ofercie za 0 zł. To pokazuje jak bardzo taki rodzaj promocji działa na klientów. Osoby, które uległy wizji darmowej pożyczki, czują się oszukane.

  • Chcieliśmy poznać opinie naszych klientów, którzy obecnie korzystają z oferty pożyczki konsolidacyjnej, a wcześniej skusili się na chwilówki za 0 zł. Wyniki były zatrważające. Prawie 33 proc. badanych uważa, że oferta za 0 zł skłania do zadłużania się, pomimo braku pilnej potrzeby. Oznacza to, że ich działania były impulsywne i do końca nie przemyśleli swojej decyzji. Niemal co trzeci badany użytkownik chwilówek uznał także, że firma chwilówkowa oszukała ich ofertą za 0 zł – komentuje Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska SA.

Badania wykazały, że prawie połowa pożyczek udzielonych w ofercie za 0 zł zostało spłaconych z dodatkowym kosztem, wynikającym z opóźnienia spłaty. Przeciętna osoba, która zetknęła się z tym problemem musiała: spłacić dwie takie pożyczki, czyli ponieść koszt blisko 40 procent wartości każdej z nich. Oznacza to, że pożyczając 1000 zł za 0 zł, należało oddać średnio 1410 złotych. Natomiast średnia długość przeterminowania pożyczki wynosiła 2 miesiące.

  • To dodatkowe argumenty, który pokazują jak ważna i potrzebna jest w Polsce ustawa regulująca rynek pożyczek pozabankowych. Przygotowane przez rząd przepisy na pewno zwiększą transparentność sektora. Proponowana ustawa pomoże także oczyścić go z firm, które teraz działają w sposób sprzeczny z etyką – mówi Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Provident Polska.

Zdaniem ekspertów, nowa regulacja poprawiłaby także pozycję konsumentów, co ostatecznie wpłynęłoby na zwiększanie zaufania do sektora, na czym zależy wszystkim firmom pożyczkowym.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 22-23.06.2015 w studio CATI Millward Brown SA i pod jej wyłącznym nadzorem. W badaniu udział wzięła losowa próba konsumentów, którzy korzystali z ofert pożyczek krótkoterminowych (od 7 dni do 2 miesięcy) w okresie ostatnich 12 miesięcy.


Czytaj również: