W województwie pomorskim zaczyna brakować krwi niezbędnej m.in. do przeprowadzania operacji. To efekt zwiększonej liczby wypadków oraz spadającej liczby honorowych dawców. Krew wciąż nie może zostać niczym zastąpiona, a w rozpowszechnieniu krwiodawstwa nadal przeszkadza wiele mitów.
W Polsce krew oddaje się tylko honorowo. Mężczyzna może to zrobić 6 razy w roku, a kobieta 4. Każdemu przysługuje w zamian dzień wolny od pracy i 8 tabliczek czekolady. W Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Gdańsku regularnie wymyślane są również dodatkowe gadżety, które są wręczane dawcom.
Do apeli stacji krwiodawstwa zdążyliśmy się już przyzwyczaić, jednak od dawna nie było tak, że zapasy malały do alarmujących poziomów już na początku czerwca, a szczyt potrzeb dopiero przed nami.
Jednak wciąż panuje wiele mitów, które skutecznie odstraszają potencjalnych dawców. W Internecie przeczytać można m.in. o nadprodukcji krwi po jej oddaniu, osłabieniu organizmu i wiele innych nieprawdziwych informacji. Fakty są natomiast takie, że oddanie krwi to doskonała okazja do zrobienia sobie pełnej morfologii i innych badań oraz sprawdzenia ogólnego stanu zdrowia. Wszystko to za darmo, bez kolejek. Specjaliści podkreślają, że oddawanie krwi nie niesie za sobą żadnych zagrożeń dla zdrowia i życia.
Do akcji włączyła się także Twoja Telewizja Morska, pracownicy Telewizji Kablowej Chopin oraz redakcja naszego portalu.
Krew można oddawać codziennie w stacjonarnych centrach krwiodawstwa: w wejherowskim szpitalu, w Gdańsku przy ul. Hoene-Wrońskiego 4 oraz w Gdyni Redłowie przy ul. Powstania Styczniowego 9b. Można też skorzystać z punktów mobilnych. Specjalistyczne autobusy do poboru krwi codziennie jeżdżą ulicami Pomorza. Plan wyjazdów i godziny poboru krwi można z miesięcznym wyprzedzeniem sprawdzić na stronie.
Pielęgniarki podkreślają, że apel skierowany jest szczególnie do zdrowych i młodych osób, które ukończyły 18 lat. W przypadku podjęcia decyzji o oddaniu krwi przez większe grupy lub firmy, pracownicy medyczni proszą o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu usprawnienia organizacji.