Zdaniem ekspertów trudno jest ocenić, czy profilaktyka uzależnień działa, ponieważ niektóre programy oddziaływania na młodzież sprawdzają się, a inne nie przynoszą pożądanych skutków. Dlatego też niezbędna jest ciągła weryfikacja, którą umożliwia m.in. seminarium „Nowe wyzwania w szkolnej profilaktyce ryzykownych zachowań”.
Osoby zainteresowane problemem miały w poniedziałek okazję uczestniczyć w seminarium, które odbywało się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Wejherowie. Specjaliści wyjaśniali, jak prowadzić działania w zakresie profilaktyki uzależnień wśród młodzieży.
Specjaliści podkreślają, że wszystkie usługi społeczne, a w tym profilaktyka, to kosztowny obszar działań.
Jak podkreślają władze powiatu, by to osiągnąć niezbędna jest koordynacja działań profilaktyki uzależnień, czyli współpraca ze szkołami oraz samorządami.
Problem uzależnień dotyczy głównie młodzieży gimnazjalnej, jednak próg wiekowy z biegiem lat się obniża. Najbardziej popularnymi używkami wśród młodzieży są alkohol oraz papierosy. Jednak w wyniku licznych kampanii informacyjnych udało się zmniejszyć trend sięgania po tytoń. Jeśli chodzi o narkotyki to zdecydowanie dominuje marihuana.
Z psychologicznego punktu widzenia, okres bycia nastolatkiem wiąże się także z licznymi zmianami w zakresie budowy mózgu. Objawy, które często są zauważalne, czyli rozdrażnienie, problemy ze snem czy też izolacja od rodziny, mogą być nie tylko związane z okresem dojrzewania, ale również właśnie ze stosowaniem różnych środków. Rolą każdego rodzica oraz szkoły jest te problemy rozpoznawać.
Idea seminarium „Nowe wyzwania w szkolnej profilaktyce ryzykownych zachowań młodzieży” opiera się na potrzebie integracji środowisk reprezentujących placówki społeczno-oświatowe, podejmujących różnego rodzaju działania w stosunku do młodzieży z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki uzależnień. Zdaniem organizatorów, spojrzenie na ucznia i jego sytuację z różnych punktów widzenia, pozwala wypracować nowe kierunki podejmowanych działań profilaktycznych i zdecydowanie obniżać skalę problemu.