Zgodnie z ustawą o utrzymaniu i czystości w gminach, na właścicielach i zarządcach nieruchomości spoczywa obowiązek utrzymania chodnika w czystości, a w zimie na jego odśnieżaniu i posypywaniu piaskiem, usuwaniu lodu i błota.
Za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Nie ma wiec znaczenia, czy teren, na którym usytuowany jest chodnik, należy do właściciela nieruchomości czy też nie.
W okresie zimowym należy też pamiętać o usuwaniu sopli z dachów. 17 stycznia spadł pierwszy śnieg i zaczęły się pierwsze problemy odśnieżaniem i posypywaniem chodników środkami uszorstniającymi.
Straż Miejska apeluje do właścicieli nieruchomości o wywiązywanie się z nałożonych na nich obowiązków.
Za nieodśnieżony i posypany piaskiem chodnik, straż miejska może być nałożony mandat karny w kwocie 100 złotych.