22.07.2013 09:29 0
Wczoraj zakończyły się kolejne regaty w ramach VOLVO Gdynia Sailing Days. Rywalizacja odbyła się w klasach DELPHIA 24 One Design, A-Class i D-One.
W miasteczku regatowym VOLVO Gdynia Sailing Days odbyła się kolejna uroczysta dekoracja zwycięzców. W klasie DELPHIA 24 One Design rywalizowało 10 załóg, regaty te zaliczane są do Pucharu Polski tej klasy. Zwyciężyła załoga „Kania Yacht” w składzie: Zbigniew Kania – sternik, Edward Konarzewski, Bartosz Flak i Krzysztof Łodyga. Zbigniew Kania, wielokrotny Mistrz Świata i olimpijczyk opowiada: „Po wczorajszych czterech wyścigach różnice punktowe w czołówce były niewielkie, więc dzisiejsze wyścigi zadecydowały kto wygra całe regaty. Przez cale regaty były wyjątkowo trudne warunki, sytuacja zmieniała się co chwila. My chyba najlepiej sobie poradziliśmy sobie z tymi warunkami. Cały czas staraliśmy się dostrajać łódkę do warunków panujących na zatoce. Wiatr przychodził raz z lewej, raz z prawej, do samego górnego znaku. Jacht przez cały czas sprawował się nienagannie. DELPHIA zresztą to idealny jacht, doskonale spisuje się w warunkach jeziorowych na płaskiej wodzie, jak i na morzu, przy dużym zafalowaniu.”
Katamarany A-Class reprezentowało w regatach VOLVO Gdynia Sailing Days 14 załóg. Gdyńskie regaty liczone są do klasyfikacji Pucharu Polski. Bartek Gruszka, zastępca Sędziego Głównego regat opowiada o wyścigach w tej klasie: „Dzisiaj było mniejsze zafalowanie, więc było mniej wywrotek, mimo, że pod koniec wyścigów wiało tak mocno jak wczoraj. Wczorajsze wyścigi w trudnych warunkach i bardzo wysokiej fali trochę przerzedziły stawkę w A-Class, kilka jachtów miało poważne awarie i dzisiaj nie stawiły się na linii startu. Wśród zawodników A-Class doskonałą formę pokazał Tymoteusz Bendyk (UKS Navigo Sopot), który praktycznie zdominował te regaty wygrywając cztery wyścigi, a w trzech przypływając na drugiej pozycji. Regaty te potwierdzają dobrą passę i duży progres, który zrobił ostatnio. Jego występ na regatach VOLVO Gdynia Sailing Days pokazuje, że zdobyty miesiąc temu tytuł wicemistrza Europy Juniorów nie był przypadkowy.” Jacek Noetzel, aktualny wicemistrz Europy i jednocześnie trener polskich „a-clasowców”: „Tymek z regat na regaty pływa coraz lepiej - regularne treningi, opływanie i starty w prestiżowych, mocno obsadzonych imprezach zaczynają procentować. Tutaj w Gdyni mieliśmy wymagające warunki, nie tylko pod względem siły wiatru, ale i zmienności kierunku, zmuszało to do stałej czujności i dużej koncentracji.”
W klasie D-One na najwyższym podium stanął Michał Korneszczuk (YK Stal Gdynia). D-ONE to dość nowa konstrukcja z fabryki Devoti Sailing (twórcy Finna) – bardzo widowiskowy jednoosobowy „skiff z genakerem”. Jest to klasa dla szybkich i sprawnych fizycznie. Widowiskowe wywrotki, duże prędkości, a wszystko to za sprawą jednej osoby, która musi jednocześnie prowadzić łódkę i obsługiwać grota i genakera. „Żeglowanie na D-ONE to wyzwanie. Może być substytutem zajęć fitness lub siłowni, a przy okazji to niezły wysiłek psychiczny. Tutaj na regatach warunki były bardzo trudne i wymagające super kondycji fizycznej oraz czujności i podzielności uwagi.”
Przed nami w ramach VOLVO Gdynia Sailing Days jeszcze cztery wielkie imprezy. Jutro zaczynają się najbardziej prestiżowe regaty tej edycji gdyńskiego żeglarskiego festiwalu - Mistrzostwa Świata w klasie Micro, które potrwają aż sześć dni. W tej klasie Polska broni tytułu mistrzowskiego wywalczonego w zeszłym roku przez załogę Piotra Ogrodnika. Jutro do rywalizacji przystąpią też najmłodsi zawodnicy w regatach o Puchar Trenerów w klasie Optimist. Na starcie spodziewanych jest przeszło 200 zawodników i zawodniczek w wieku od 6 do 15 lat. Kolejna prestiżowa impreza to Mistrzostwa Świata Juniorów w klasach 49er i 49erFX. Łódki te, określane jako Formuła 1 żeglarstwa olimpijskiego, stacjonować będą na plaży miejskiej, a same wyścigi odbywać się będą wzdłuż bulwaru i plaży. Regaty potrwają od 24 do 28 lipca. W ostatni weekend rozegrane zostaną Mistrzostwa Polski w Match Racingu – Gdynia Match Cup.
Tomasz Chamera, Dyrektor Sportowy Polskiego Związku Żeglarskiego podsumowuje udany początek imprezy: „Stopniujemy atrakcje - rozpoczęliśmy od młodszych zawodników w klasie Open Bic i Laser, dzisiaj kończą bardziej doświadczeni zawodnicy na jachtach Delphia 24, D-ONE i szybkich katamaranach A-Class. Rozegrany został komplet zaplanowanych wyścigów w super warunkach. Uczestnicy opuszczają Gdynię zadowoleni i na pewno tu wrócą.” - Dodaje : „Warunki panujące w czasie regat są zawsze dużym wyzwaniem – gdyński akwen jest bardzo wymagający dla żeglarzy, wymaga nieustającej koncentracji i dobrego przygotowania strategicznego. Poza tym, że akwen jest trudny dla zawodników, to stawia bardzo wysokie wymagania komisji regatowej. Impreza VOLVO Gdynia Sailing Days pokazuje, że bez problemu możemy organizować regaty w wielu klasach jednocześnie, i to w taki sposób, że są atrakcyjne dla zawodników, jak i dla widzów. W kontekście starań o organizację Mistrzostw Świata w klasach olimpijskich w 2018 roku będą to mocne strony tej lokalizacji.”
Impreza VOLVO Gdynia Sailing Days poza aspektem sportowym stara się wyjść z żeglarstwem do ludzi i zainteresować nie żeglarzy tą dyscypliną. Dlatego w czasie zawodów prowadzony jest komentarz regat na żywo, a trasy wyścigów ustawiane są jak najbliżej brzegu. Agnieszka Gruszka, Sędzia Główny: „Trasę regat ustawiliśmy tak, aby górny znak był jak najbliżej brzegu i żeby z plaży i Bulwaru było widać jachty. Z łódki sędziowskiej widzieliśmy tłumy obserwujących wyścigi. A ponieważ przez cały czas mieliśmy piekną żeglarską pogodę, wyścigi były bardzo emocjonujące i widowiskowe i naprawdę było co oglądać.”
W miasteczku VOLVO Gdynia Sailing Days odbywają się spotkania ze słynnymi żeglarzami. Jutro o godz. 17 gościem Darka Urbanowicza, dziennikarza i komentatora regat, będzie Piotr Tarnacki, pięciokrotny Mistrz Świata i aktualny Mistrz Polski w tej klasie, pretendent do kolejnego tytułu mistrzowskiego. Do mariny zapraszamy od rana. O godz. 11.30 start wyścigów Optimistów w regatach o Puchar Trenerów. O godz. 12 wyścig próbny dla klasy Micro, a o 15 - pierwszy wyścig Mistrzostw Świata.
WYNIKI OFICJALNE ZAKOŃCZONYCH DZISIAJ REGAT:
DELPHIA 24 One Design (7 wyścigów, 1 odrzutka):
1.Zbigniew Kania „Kania Yacht” (KS Spójnia Warszawa) 2.Pawel Tarnowski „Apotex” (Liga Morska Gliwice) 3.Paweł Oskroba „Vectra” (KS Spójnia Warszawa)
A-Class (7 wyścigów, 1 odrzutka):
1.Tymoteusz Bendyk (UKS Navigo Sopot) 2.Jacek Noetzel (UKS Navigo Sopot) 3.Piotr Baryżewski (UKS Navigo Sopot)
D-One 7 (7 wyścigów, 1 odrzutka):
1.Michał Korneszczuk (YK Stal Gdynia) 2.Piotr Machel (UKS Wiking Kamienica Królewska) 3.Włodzimierz Radwaniecki (SKŻ Sopot)