08.07.2013 15:02 0

Damroka wydrążyła 70 metrów tunelu

Tunel pod Martwą Wisłą jest coraz dłuższy. Damroka lub inaczej maszyna drążąca TBM wywierciła już w sumie 69,88 metrów. Najwięcej, bo 10 metrów jednego dnia wydrążyła 1 lipca.

Damroka jest więc już pod powierzchnią ziemi. Od początku wiercenia maszyna była już konserwowana, miała też przestój związany z przedłużaniem rurociągów połączonych z Zakładem Separacji (woda, powietrze, płuczka). To nie wszystkie wieści z placu budowy tunelu. Z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy wciąż dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się 7 prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) - 6 podstawowych i jeden klin – łącznie ważących około 100 ton. Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni.

Tunel pod Martwą Wisłą, będzie pierwszym tunelem w Polsce wykonanym metodą TBM. Jego długość to ponad 1378 m. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” (od strony Węzła Ku Ujściu) w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” (od strony Węzła Marynarki Polskiej) w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Tarcza wiercąca TBM (której średnica wynosi ponad 12 metrów) wydrąży dwie nitki tunelu (po jednej dla każdego kierunku ruchu). Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...