01.07.2013 14:35 0

Wmurowano kamień węgielny pod budowę PKM

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak wziął udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod inwestycję budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Uroczystość odbyła się na terenie rozpoczynającej się budowy przystanku PKM Port Lotniczy w sąsiedztwie terminalu T2 portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele władz parlamentarnych, samorządowych, centralnych oraz posłowie regionu pomorskiego.

Pomorska Kolei Metropolitalna to wieloletnie zamierzenie Samorządu Województwa Pomorskiego budowy najważniejszego i największego projektu komunikacyjnego województwa pomorskiego. Jego celem jest podniesienie poziomu spójności społecznej i gospodarczej Województwa Pomorskiego, poprzez wdrożenie zintegrowanego, z układem komunikacji publicznej Metropolii Trójmiejskiej, systemu kolei regionalnej o nazwie Pomorska Kolej Metropolitalna.

Swoim zasięgiem program obejmuje głównie obszar aglomeracyjny Trójmiasta i przylegające powiaty (np.: bytowski, kościerski, kartuski).

Projekt budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej jest współfinansowany w ramach działania 7.1 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, w którym instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Obecnie realizowany jest pierwszy etap inwestycji, który zakłada odbudowę sieci kolejowych przewozów regionalnych poprzez rewitalizacje rozebranego w 1945 roku fragmentu dawnej Kolei Kokoszkowskiej oraz budowę całkowicie nowego odcinka linii w celu połączenia centrum Gdańska z Portem Lotniczym imienia Lecha Wałęsy oraz linia kolejowa nr 201 Kościerzyna - Gdynia. Planowane rozwiązanie otworzy Metropolię na Kaszuby umożliwiając dojazd mieszkańców i turystów do Kartuz, Kościerzyny czy Bytowa oraz ułatwiając i znacznie przyspieszając podróż z głębi województwa do Trójmiasta.

Cechy użytkowe projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej to duży potencjał przewozowy, wysoka sprawność i redukcja czasu przejazdu z centrów miast do ww. celów, dzięki prowadzeniu ruchu poza zatłoczonym układem ulicznym.

Projekt cechuje bardzo wysoka komplementarność z innymi projektami infrastrukturalnymi realizowanymi na terenie województwa oraz założeniami polityki gospodarczej, transportowej i środowiskowej wdrażanej na wszystkich szczeblach: od miast i regionu aż po zapisy dokumentów Unii Europejskiej. Będzie także istotnym wkładem Pomorza w działania zmierzające do redukcji emisji CO2 i gazów cieplarnianych.

Pierwszy etap inwestycji, pod nazwą Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I - obejmie rewitalizację Kolei Kokoszkowskiej, w ramach kontraktu powstaną:

  • 17-kilometrowy odcinek dwutorowej linii kolejowej z Gdańska Wrzeszcza do połączenia z linią kolejową nr 201 z Gdyni do Kościerzyny,
  • 1,4-kilometrowy odcinek łącznicy PKM z linią 201 w kierunku na Kościerzynę,
  • 8 przystanków pasażerskich (kontrakt obejmuje budowę przystanków tylko na trasie PKM, a więc w Gdańsku i Baninie) stację techniczną budynek Lokalnego Centrum Sterowania,
  • 16 wiaduktów kolejowych i 8 wiaduktów drogowych,
  • 5 przejść pod torami,
  • kładki dla pieszych, przepusty, przejścia dla zwierząt, system sterowania ruchem ERTMS na całej linii.

Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...