21 czerwca 2013 roku w Warszawie (Centrum Nauki Kopernik) odbędzie się Ogólnopolski Festiwal Projektów realizowanych w ramach programu „Szkoła z Klasą 2.0”. Wśród 50. zakwalifikowanych projektów 3. są z województwa pomorskiego. Jeden z nich realizowali uczniowie klasy II b Szkoły Podstawowej nr 11 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Wejherowie.
Projekt "Prawa dziecka" realizowany był pod opieką wychowawcy Weroniki Adamskiej i przy wsparciu Stefana Mazura. Tak działania swoich "Bystrzaków" opisała pani Weronika:
"Uczniowie od samego początku przystąpienia do realizacji projektu byli bardzo zaangażowani we wszystkie działania. Dzieci podczas pierwszego spotkania podzieliły się na grupy, tak, by każdy mógł wykonać zadanie, które wybrał.
Pierwsze spotkania dotyczyły poszukiwania i wyjaśniania informacji na temat praw. Podczas zajęć czytano opowieści związane z prawami dziecka. Uczniowie też samodzielnie poszukiwali informacji w internecie na temat zagadnień związanych z projektem. Jedno z zadań, które miały wykonać, to było przeprowadzenie wywiadu z pedagogiem szkolnym. Celem wywiadu było przybliżenie dzieciom znajomości praw dziecka, instytucji wspierających rodziny, a także pokazanie ważności pracy pedagoga szkolnego dla dobra dzieci. Do wywiadu z pedagogiem szkolnym dzieci przygotowywały się podczas cotygodniowych spotkań. Każde z dzieci stworzyło listę pytań do wywiadu. Moją rolą na tym etapie było pomóc dzieciom wybrać najbardziej istotne pytania, a następnie stworzenie jednej wspólnej listy. Wykorzystując edytor tekstu Word dzieci przepisały pytania oraz samodzielnie je wydrukowały. Wywiad z pedagogiem zamierzały nagrać. A zatem jedno ze spotkań poświęcone było obsłudze sprzętu potrzebnego do nagrania. W tym spotkaniu pomocą służył dzieciom również Stefan Mazur. Dzieci bez problemu poradziły sobie z obsługą dyktafonu jednak do obsługi kamery potrzebowały pomocy opiekunów. Podczas wywiadu dzieci wykorzystały także aparat fotograficzny, a z uchwyconych zdjęć stworzyły collage w programie "Pizap".
Kolejna grupa uczniów była odpowiedzialna za przygotowanie ilustracji do wiersza M. Brykczyńskiego "Mam prawo". Podczas spotkań zespołu uczniowie zapoznali się z wierszem, a następnie każde z dzieci wybrało fragment wiersza i wykonało do niego ilustrację. Powstało wiele ciekawych prac. Grupa uczniów wpadła na pomysł by przepisać fragmenty wiersza, wydrukować i dokleić do nich ilustracje. W ten sposób stworzyły książeczkę. Wykonały również okładkę książki. Uczniowie odpowiedzialni za przygotowanie gazetki ściennej o Januszu Korczaku -prekursorze praw dziecka także bardzo dobrze poradzili sobie z tym zadaniem. Dzieci wykorzystując Internet oraz zasoby biblioteki szkolnej samodzielnie zbierały materiały. Znalezione wiadomości dzieci opracowały: przepisały na komputerze, wydrukowały i zamieściły na gazetce ściennej. W tym zadaniu dzieci potrzebowały wsparcia nauczyciela w wyborze najbardziej istotnych informacji o Januszu Korczaku. Wskazałam też dzieciom na strony www, z których mogły skorzystać przygotowując materiały.
Ostatnie zadanie, które mieli wykonać moi podopieczni, to było stworzenie prezentacji multimedialnej. Uczniowie przystępując do tego zadania mieli już dużo informacji na temat praw dziecka. Trudność jak zwykle polegała na tym, by wybrać informacje najważniejsze. Prezentację dzieci przygotowały w programie Power Point. Bez problemu poradzili oni sobie z obsługą tego programu. Prezentację tworzyli na zajęciach dodatkowych, ale też kilka slajdów opracowywały w domu i za pomocą poczty elektronicznej konsultowały swoje pomysły.