W 2023 r. w Gdyni rowerzyści mają stanowić 10% uczestników ruchu drogowego. Takie jest założenie planu opracowanego przez radnych, urzędników i mieszkańców w ramach audytu polityki rowerowej BYPAD. Tymczasem mieszkańcy Chyloni oraz przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia protestowali przeciwko planowanej przez gdyński magistrat budowie ścieżki rowerowej, która prowadziłaby wzdłuż ulicy Chylońskiej na odcinku od ulicy Kartuskiej do Puckiej.
Gdynia ma wielkie plany wobec rowerzystów. Miasto chce, aby w ciągu dziesięciu lat rowerzyści stanowili 10% uczestników ruchu drogowego.
Opracowanie diagnozy obecnego stanu polityki rowerowej oraz planu działania trwało dwa miesiące. 16-osobowa grupa ewaluacyjna przejechała po Gdyni 75 kilometrów i uczestniczyła w warsztatach. W pracy pomagał im zespół audytorów, który następnie opracował raport.
- BYPAD jest wszechstronnym, partycypacyjnym badaniem jakości polityki rowerowej. Metodologia opiera się na ocenie systemu zarządzania jakością według standardu ISO. Do tej pory została wdrożona w ponad 170 miastach i regionach w 24 krajach. Gdynia jest trzecim polskim miastem (po Tczewie i Gdańsku), które przeszło audyt BYPAD - wyjaśnia Bartosz Matejko z zespołu prasowego gdyńskiego magistratu.
Tymczasem przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia oraz mieszkańcy dzielnicy Chylonia nie chcą narzuconej im przez miasto ścieżki rowerowej.
- Na budzącym sprzeciw mieszkańców odcinku na wysokości bloków przy ul. Chylońskiej 111-117 zgodnie z planami miasta zostanie zlikwidowany pas zieleni, oddzielający obecnie szczyty bloków od jezdni – na to miejsce zostanie przesunięty chodnik. Obecny chodnik zostanie zajęty pod parking, a większość obecnego parkingu zajęta pod ścieżkę rowerową – twierdzi radny Marcin Horała. - Rozwiązanie to miasto wprowadza metodą „siłową”, działając na podstawie tzw. „specustawy drogowej”, gdyż pozwala ona na uniknięcie etapu negocjacji i szybkie wywłaszczenie na podstawie decyzji administracyjnej. Jest to postępowanie budzące szczególne zdziwienie w mieście, niedawno nagrodzonym za rzekomo rozwinięty dialog władz z mieszkańcami.
Mieszkańcy bloków mieszczących się przy ulicy Chylońskiej posiadają swoje rozwiązanie na ten problem, podobnie jak przedstawiciele Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
- Mieszkańcy bloków przy ulicy Chylońskiej zaproponowali poprowadzenie ścieżki odcinkiem wzdłuż ulicy Morskiej (co zarazem rozwiązałoby problem obecnej fikcyjnej ścieżki biegnącej po chodniku jak „ciąg rowerowo-pieszy”), a następnie przeprowadzenie jej po linii prostej mniej więcej wzdłuż łącznika ulicy Wawrzyniaka (w większym stopniu bezkolizyjnie i bez dużej ingerencji w obecne zagospodarowanie terenu) – dodaje Marcin Horała.
Jakie będzie zatem rozwiązanie tego problemu? O tym przekonamy się z pewnością w ciągu kilku najbliższych miesięcy.