31.05.2013 12:15 0 Inspekcja Transportu Drogowego w Gdańsku
W dniu 30 maja 2013r. o godzinie 11:35 w Gdańsku na drodze krajowej nr S6 został zatrzymany do kontroli pojazd marki Mercede-Benz wraz z naczepą Meusburger. Pojazdem członowym kierowali w załodze dwuosobowej obywatele Rumunii. W chwili kontroli zgodnie z dokumentem CMR wykonywany był międzynarodowy zarobkowy przewóz drogowy 4 metalowych elementów na trasie Rumunia – Polska – Szwecja. Pojazd członowy poddano szczegółowej kontroli na punkcie ważenia pojazdów w m. Gdańsk – Złota Karczma przy drodze krajowej nr S6.
W chwili zatrzymania do kontroli oraz bezpośrednio przed zatrzymaniem do kontroli, tj. od godziny 11:24 czasu lokalnego do godziny 11:40 czasu lokalnego kierowcy jadąc drogą krajową nr S6 od autostrady A1 w kierunku Gdyni kontrolowanym pojazdem członowym nie rejestrowali na swoich kartach kierowcy właściwych aktywności kierowców, tj. jazdy dla pierwszego kierowcy i dyspozycji dla drugiego kierowcy oraz przebytej drogi i prędkości. W chwili, gdy pojazd się poruszał w ww. okresie na kartach kierowców rejestrowany był odpoczynek. Kierowcy używali w tym celu magnesu (zatrzymany jako dowód w sprawie) podłączonego do impulsatora przy skrzyni biegów i zakłócającego jego pracę. Tachograf zainstalowany w kontrolowanym pojeździe posiadał aktualne badanie okresowe.
Ponadto w związku z uzasadnionym podejrzeniem przekroczenia dopuszczalnej wysokości pojazdu członowego wraz z ładunkiem, kontrolujący przeprowadzili za pomocą przymiaru liniowego sztywnego rozsuwanego pomiaru wysokości ww. pojazdu członowego. W wyniku dokonanych pomiarów stwierdzono, że wysokość pojazdu członowego wraz z ładunkiem wynosi 4,25m. Wyniki pomiaru wskazują, że zostały przekroczone dopuszczalne parametry pojazdu określone w § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) w zakresie wysokości pojazdu z ładunkiem o 0,25 m. W związku z powyższym stwierdzono, iż kontrolowany pojazd członowy jest nienormatywny. Kierowcy nie posiadali i nie okazali do kontroli wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego, wobec czego stwierdzono naruszenie polegające na wykonywaniu przewozu drogowego pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia.
Ponadto poddany kontroli pojazd poruszał się w okresie obowiązywania zakazów ruchu pojazdów powyżej 12 t. dmc.
W związku ze stwierdzonymi naruszeniami pojazd członowy został skierowany na parking administracyjny do czasu uzyskania stosownego zezwolenia i uiszczenia kaucji za stwierdzone naruszenia ustawy o transporcie drogowym i ustawy Prawo o ruchu drogowym.