18.04.2013 14:16 0 Muzeum w Wejherowie

Dofinansowanie dla wejherowskiego Muzeum

Kolejnym projektem, który w 2013 roku otrzymał dofinansowanie z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego jest projekt: Kaszuby w baśni i legendzie. Wydawnictwo MUSO. Suma 25 tys. złotych zostanie wykorzystana w działalności edukacyjnej Muzeum.

We współczesnym świecie (telewizji, komputerów, tabloidów) coraz częściej indywidualizm przegrywa z masowością a obraz ze słowem. Wszyscy stajemy się do siebie "podobni". Dobrze jeżeli jesteśmy tego świadomi i możemy się temu przeciwstawić. Taką wiedzę nabywamy z wiekiem, w miarę jak zdobywamy kolejne szczeble w edukacji. Wydaje się, że jednym z "leków" na tę sytuację powinna być literatura. I jak w znanym przysłowiu "....czego Jaś się w młodości nie nauczy, tego Jan na starość....", powinniśmy z tą nauką wychodzić do dzieci i młodzieży. A jak literatura dziecięca, którą podobnie pisze się najtrudniej - to oczywiście baśnie i legendy. Jeżeli dorosłym przychodzi to czasami z trudem - to może jednak stworzą ją ci, dla których jest przeznaczona - DZIECI. Dlatego też dla potrzeb tego projektu tworzymy wydawnictwo pn. MUSO (od nazw instytucji: nr 1 - MU - zeum, nr 2 - S - zkoły, nr 3 - O - środki Szkolno-Wychowawcze).

Jak z tego wynika odbiorcami zadania są przede wszystkim dzieci ostatnich klas szkół podstawowych Ośrodków Specjalnych (Szkolno-Wychowawczych) z terenu miasta Wejherowa i powiatu wejherowskiego. Podczas spotkań i warsztatów dzieci poznają tajniki pracy pisarza i ilustratora. W drugim etapie rozpoczniemy tworzenie, w trzecim wybierzemy najciekawsze prace, które wydrukujemy. Na zakończenie w nagrodę powstanie książka i oczywiście wystawa prac, inna niż zwykle, ponieważ złożą się na nią wyniki pracy osób, których teksty nie znalazły się w publikacji. Ogólnie cele, które zamierzamy osiągnąć streścić można w 4 punktach:

1.Cele poznawcze dot. przede wszystkim konwencji baśni i legendy w literaturze regionu, sposobu pisania (krótkiego utworu literackiego),wykorzystanie piękna języka polskiego oraz poznanie warsztatu, grafika, rysownika i malarza ilustratora.

2.Umiejętność dyskusji i wyboru konkretnego tekstu a także techniki ilustracyjnej.

3.Praktyczne nabywanie wszelkich umiejętności : literackich i plastycznych.

4.Poznanie zasad pracy wydawnictwa - wybór władz "przedsiębiorstwa" i rady programowej (reprezentantów wszystkich grup uczestniczących w projekcie).

Rezultatem będzie powstanie książki z baśniami i legendami, która będzie nagrodą za trudy poniesione przy realizacji wszystkich etapów projektu.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...