Shiploader to kolejne urządzenie przeładunkowe prefabrykowane w Stoczni Gdańsk. Trafi do portu w Indonezji. Jego zadaniem będzie transport materiałów sypkich z nabrzeża do ładowni statku. – Jedna część urządzenia to taśmociąg stojący na nabrzeżu, na który podawane są materiały sypkie, następnie są one przenoszone na drugi, położony prostopadle do burty statku taśmociąg, który biegnie wzdłuż długiego ramienia zakończonego zsypem, znajdującego się nad ładownią – tłumaczy Sławomir Jaskólski, menedżer projektu.
Znaczna część tych elementów została wykonana w Chojnicach. W prefabrykowanych w Gdańsku elementów wzięli udział także pracownicy spółki GSG Towers. Shiploader, to urządzenie mające pokaźne rozmiary. Po zamontowaniu na indonezyjskim nabrzeżu osiągnie prawie 38 metrów wysokości, 22 metry szerokości, a długość całkowita konstrukcji przy uwzględnieniu maksymalnego wysięgu, będzie liczyć nawet 65 metrów. Masa tego kolosa to ok. 430 ton.
W przypadku tak dużych i skomplikowanych konstrukcji niebywale istotny jest montaż próbny. Wszelkie elementy muszą do siebie pasować, by w miejscu docelowego montażu nie było nieprzyjemnej niespodzianki. A wszystkich elementów jest aż 1400.
Jakość oraz bezwzględne przestrzeganie zasad bhp są istotnymi aspektami, zwłaszcza w przemyśle ciężkim. Stocznia w strategii na lata 2013-2015 zdecydowała się na dywersyfikację produkcji konstrukcji stalowych, tym samym zapoczątkowano etap zintensyfikowanych działań jeszcze bardziej podnoszących poziom jakości. Dowodem na to mogą być wyniki audytów, które odbyły się w oddziale Mostostal Chojnice oraz w Stoczni. – Klient pozytywnie ocenił procedurę przestrzegania i kontrolowania jakości, posiadanie odpowiednich atestów i certyfikatów. Dokładnie sprawdzona została także jakość powłok malarskich. Audytorzy przyjrzeli się również wynikom dotychczasowo wykonanych pomiarów kontrolnych – zdradził Jaskólski. Mówiąc ogólnie, audyt potwierdził wysoką jakość wykonania konstrukcji oraz przestrzeganie warunków BHP. Takie informacje cieszą i są dobrym punktem wyjścia do dalszej współpracy w dziedzinie konstrukcji urządzeń przeładunkowych.