22 lutego zostało podpisane porozumienie pracodawców kolejowych ze związkami zawodowymi w sprawie systemu ulg przejazdowych dla pracowników kolei, ich współmałżonków i dzieci, a także emerytów kolejowych. Porozumienie będzie obowiązywać do końca grudnia. Obie strony zgodziły się na gruntowną przebudowę systemu ulg, która będzie uwzględniała zmieniający się kształt rynku kolejowego w Polsce. Osiągnięty kompromis znacząco oddala groźbę strajku na kolei.
Do porozumienia, regulującego kształt ulg do końca 2013 roku, przystąpiły spółki przewozowe należące do Grupy PKP: PKP Intercity, trójmiejską Szybka Kolej Miejska oraz pozostali przewoźnicy dołączeni z inicjatywy PKP S.A.: Koleje Mazowieckie, Warszawska Kolej Dojazdowa, Przewozy Regionalne, Koleje Śląskie oraz Koleje Wielkopolskie.
Zgodnie z zawartym porozumieniem:
bezpłatna ulga na przejazdy pierwszą klasą dla pracowników kolejowych przestała obowiązywać, natomiast 99 proc. ulga w drugiej klasie będzie obowiązywać do czasu wypracowania ostatecznego kształtu ulg,
dzieci pracowników będą miały ulgę w wymiarze 80 proc. w całości finansowana przez pracodawcę,
współmałżonkowie będą mieli ulgę w wysokości 80 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności (pracownik płaci 50 proc. wartości ulgi za współmałżonka).
emeryci i renciści kolejowi będą mieli prawo do ulgi 99 proc. przy zachowaniu częściowej odpłatności: dwa pakiety na przewoźników (pierwszy pakiet: PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, SKM Trójmiasto, Warszawska Kolej Dojazdowa, oraz drugi pakiet: Przewozy Regionalne, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie) w cenie 50 zł/rok każdy.
Wspólnie ze stroną związkową wypracowaliśmy kompromis i doszliśmy do wniosku, że obecny system ulg nie odzwierciedla kształtu rynku kolejowego w Polsce i wymaga gruntownej zmiany. Osiągnięte porozumienie spełnia oczekiwania pracowników kolei, tworząc solidną podstawę do rozmów na temat kształtu docelowego systemu ulg, który mógłby obowiązywać już od 2014 roku- mówi Jakub Karnowski, prezes Grupy PKP.
Spór zbiorowy ze stroną związkową w poszczególnych spółkach Grupy PKP trwał od października 2012 roku. Strona społeczna chciała utrzymania zmienionego przez Grupę systemu ulg przejazdowych dla pracowników, ich rodzin i emerytów kolejowych lub otrzymania rekompensaty w postaci podwyżki w wysokości 720 zł brutto miesięcznie (łączny roczny koszt spełnienia tego postulatu wyniósłby ponad 900 mln zł) . Z inicjatywy PKP S.A. (formalnie pozostającej poza sporem zbiorowym) prowadzone były negocjacje z przewoźnikami, w większości niezależnymi od PKP.