Kolejowa spółka Grupy LOTOS S.A. przewiozła 50-milionową tonę, licząc od rozpoczęcia jej działalności w 2003 roku. To nie jedyne osiągniecie z jakim LOTOS Kolej wchodzi w Nowy Rok. Według danych, opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, firma umocniła się na pozycji wicelidera rynku przewozów towarowych.
Wg pracy przewozowej udział LOTOS Kolej w rynku przewozów w 2012 r. wyniósł 8,21% wyprzedzając Grupę CTL z udziałem 6,69%. Rok wcześniej było to odpowiednio 7,12% LOTOS Kolej i 7,16% dla Grupy CTL. Dzięki elastycznej i konkurencyjnej ofercie firma zyskuje coraz więcej zleceń spoza Grupy Kapitałowej LOTOS. W ub.r. spółka przewiozła ponad 40% towarów dla klientów zewnętrznych.
– W 2012 roku przewieźliśmy ponad 10,5 miliona ton ładunków. W tym roku planujemy osiągnąć podobny wynik – podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej. – Cieszy fakt, że rośniemy na spadającym rynku. W ubiegłym roku kolejowe przewozy towarowe w Polsce, zmniejszyły się o ponad 9 procent. W tym czasie LOTOS Kolej zanotowała niemal 5-procentowy wzrost.
Takim wynikiem nie może pochwalić się żaden inny czołowy przewoźnik kolejowy, działający na krajowym rynku.
Miniony rok, również z innych powodów należał do udanych dla spółki.
– Zawarliśmy umowę z ZNLE Gliwice na dzierżawę 5 elektrycznych lokomotyw „Dragon". Pierwsza z nich ma pojawić się w Gdańsku na wiosnę przyszłego roku – mówi Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej. – Od miesiąca w naszym barwach jeździ elektryczna lokomotywa „Gama Marathon” z PESY, która posiada dodatkowy silnik spalinowy. Naszą pracę przewozową już w 89 procentach wykonujemy lokomotywami elektrycznymi, co pozytywnie wpływa na nasze wyniki finansowe.
LOTOS Kolej zamierza w tym roku wprowadzić dla swoich klientów m.in. system informatyczny, umożliwiający śledzenie przesyłek wagonowych w trybie online.
Spółka LOTOS Kolej powstała w 2003 r. Operowała wówczas 6 lokomotywami i była w stanie przewieźć niecałe 200 tys. ton towarów rocznie. Obecnie firma dysponuje taborem około stu elektrycznych i spalinowych lokomotyw, z których jedna trzecia to najnowocześniejsze pojazdy na świecie, wyprodukowane przez takich producentów, jak BOMBARDIER, SIEMENS, ZNLE Gliwice, NEWAG Nowy Sącz czy PESA Bydgoszcz. LOTOS Kolej, to obok PKP Cargo, jedyny w Polsce przewoźnik posiadający możliwość obsługi przewozów pojedynczych wagonów. Oprócz nowoczesnego taboru spółka zarządza kilkoma bocznicami – m.in. w Gdańsku, Czechowicach-Dziedzicach i Jaśle. W lipcu ub.r. LOTOS Kolej uruchomiła najnowocześniejszy w Polsce system hermetycznego, automatycznego mycia i czyszczenia cystern kolejowych.