Prezydent Gdańska, ustanowił zasady lokalizacji reklam, informacji wizualnej oraz procedury zagospodarowania przestrzeni publicznych dla terenów gminnych, Skarbu Państwa i w pasach drogowych.
31 stycznia w Urzędzie Miejskim w Gdańsku odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowane zostały regulacje wprowadzone nowymi zarządzeniami prezydenta Gdańska.
Celem miasta nie jest walka z reklamą w przestrzeni publicznej, celem jest opanowanie chaosu, który ta reklama powoduje - zaznacza Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji gdańskiego magistratu. Referat Estetyzacji Miasta, który opracował ujęte w nowych zarządzeniach zasady lokalizacji reklam i zagospodarowania przestrzeni powołany został przez prezydenta Gdańska po to żeby zająć się zaniedbaną przestrzenią publiczną.
A zaniedbania te wynikają z niedoskonałości prawa. Nasze przepisy prawne w zasadzie nie dają możliwości społecznościom lokalnym dbania o własna przestrzeń przez możliwości decyzyjne - tłumaczy Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki Architektury i Ochrony Zabytków Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Referat Estetyzacji Miasta zajmuje się m.in. opiniowaniem nośników reklamowych i innych elementów przestrzeni publicznej, w tym małej architektury. - W zeszłym roku wydaliśmy około 250 opinii, w większości dotyczyły one reklam. Na bazie tych doświadczeń i przeprowadzonych analiz uznaliśmy że jest potrzeba zapisania zasad według których te nasze opinie są wydawane - wyjaśnia Szymański.
Uporządkować przestrzeń publiczną mają wprowadzone zarządzeniem regulacje, najważniejsze z nich to: rozróżnienie i zdefiniowanie rodzajów nośników informacji w przestrzeni publicznej; ustalenie minimalnych odległości między nośnikami reklam, zależnych od ich formatów; ustalenie zasad lokalizacji oraz gabarytów szyldów, regulacja zasad lokalizacji stojaków reklamowych, zakaz lokalizacji banerów, za wyjątkiem reklamy okolicznościowej; zakaz lokalizacji reklam świecących, takich jak ekrany LED.
Kolejne zasady to: ustalenie obszarów wolnych od reklamy; ograniczenie formatu nośników wolnostojących do 18m2; podział miasta na strefy o zróżnicowanych zasadach lokalizacji reklam oraz informacji wizualnej.
Dzielimy miasto na dwie strefy, tj. obszary gęsto zabudowane wpisane do rejestru zabytków, takie jak Wrzeszcz, Śródmieście, czy Nowy Port - to tzw. strefa tożsamości oraz resztę miasta, czyli strefę miejską. Dla obszarów „tożsamości” określamy zasady inne niż dla reszty miasta. Tu dozwolona wielkość reklamy to 9m2 – mówi Szymański.
Zarządzeniem tym wprowadzamy także gwarancję niezasłaniania nośników zlokalizowanych na nieruchomościach prywatnych, pod warunkiem wystąpienia i uzyskania pozytywnej opinii naszego Referatu. Zasłanianie nielegalnych reklam na terenach prywatnych, to jedno z niekonwencjonalnych działań, które będziemy podejmować, jeżeli inne działania wywarcia wpływu na właścicieli prywatnych nieruchomości nie będą odnosić skutku – zapowiada Andrzej Duch.
Ponadto moc tracą opinie nośników reklamowych wydane wcześniej przez plastyka miejskiego.
Drugie zarządzenie prezydenta Gdańska określa zasady i procedury zagospodarowania przestrzeni publicznych. Najważniejsze regulacje wprowadzone tym zarządzeniem to: określenie stref o zróżnicowanych zasadach zagospodarowania przestrzeni publicznej, obowiązek organizowania konkursów lub zlecania opracowań wielowariantowych przy realizacji zagospodarowania przestrzeni publicznych w strefie tożsamości oraz obowiązek opracowania „Katalogu mebli miejskich do stosowania w przestrzeniach publicznych Gdańska”
Chcemy by przestrzeń publiczna naszego miasta wyposażona była w elementy małej architektury, które będą utożsamiane z Gdańskiem, będą dla Gdańska charakterystyczne - mówi Szymański. Zarządzenie nakłada obowiązek uzgadniania z Referatem Estetyzacji Miasta wszystkich projektów, mających wpływ na zagospodarowanie przestrzeni publicznej, łącznie z kolorystyką elewacji.
Choć regulacje wprowadzone zarządzeniem prezydenta Gdańska dotyczą wyłącznie nieruchomości miejskich oraz pasów drogowych, bo tylko takie możliwości daje nam prawo. Liczymy na to, że nasze działania prowadzone zgodnie z określonymi zasadami na terenach miejskich z czasem przełożą się na nastawienie i podejście do przestrzeni publicznej osób prywatnych. Miasto chce dawać dobry przykład. Już mamy sygnały od firm, które współpracują z miastem, że także dostosują się do tych zasad. Co ważne, zasady lokalizacji nośników reklamy były konsultowane z branżą reklamową, reprezentowaną przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej. Liczymy więc na współpracę branży reklamowej przy porządkowaniu reklamy zewnętrznej oraz stosowanie przez nią tych zasad nie tylko przy lokalizacji nośników na nieruchomościach miejskich, lecz także prywatnych. To niezbędne dla zachowania spójności i ładu w przestrzeni miejskiej - podsumowuje Szymański.