Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA przyjęło Krótkoterminową strategię budowania wartości GK PGNiG do 2014 roku. Jej celem jest przygotowanie Spółki do działania w warunkach zliberalizowanego rynku gazu.
GK PGNiG chce utrzymać pozycję lidera w branży poszukiwawczo-wydobywczej oraz głównego sprzedawcy gazu ziemnego oferującego również ciepło i energię elektryczną. Wdrożenie Krótkoterminowej strategii budowania wartości GK PGNiG pozwoli na realizację ambitnego programu inwestycyjnego, przy jednoczesnej spłacie zadłużenia. W rezultacie, do 2020 roku Spółka planuje wygenerować skumulowaną nadwyżkę finansową netto w wysokości 15 mld zł.
Krótkoterminowa strategia wprowadza zmianę sposobu zarządzania z organizacji tradycyjnej na rzecz organizacji zarządzanej projektowo. Zawiera ona 19 inicjatyw strategicznych, które będą realizowane w trzech obszarach biznesowych.
Wzrost wydobycia gazu i ropy
Pierwszym z nich jest obszar poszukiwań i wydobycia węglowodorów. PGNiG podtrzymuje cele strategiczne dotyczące zwiększenia własnego wydobycia gazu ziemnego do poziomu 6,2 mld m sześciennych i ropy naftowej do ok. 1,8 mln ton rocznie w perspektywie 2015 roku. W ramach obszaru Poszukiwań i wydobycia Spółka będzie kontynuować rozpoznanie i zagospodarowanie niekonwencjonalnych złóż węglowodorów na posiadanych koncesjach, głównie w Pomorskiem i Lubelskiem.
Ponadto Spółka będzie intensyfikować poszukiwania węglowodorów ze złóż konwencjonalnych w kraju na ok. 80 koncesjach. PGNiG zoptymalizuje działalność poszukiwawczą i wydobywczą poza granicami Polski, która będzie osobnym segmentem działania.
Prace poszukiwawcze obejmują również współpracę z partnerami zewnętrznymi w obszarze poszukiwań i wydobycia węglowodorów, jak np. w przypadku projektu KTC na koncesji Wejherowo oraz wspólnych prac z Grupą Lotos. Przygotowano data room z 20 koncesjami przewidzianymi do współpracy z partnerami.
Kolejne obszary biznesowe to: rozszerzenie oferty dla klientów i optymalizacja kosztów działalności.