Prawie 1300 zł wyda przeciętna polska rodzina na tegoroczne święta – wynika z raportu Deloitte. To o kilkanaście złotych więcej niż rok temu. Oszczędności szukamy w internetowych promocjach.
W 2012 roku na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi polska rodzina wyda ok. 1 280 zł, a to oznacza, że w porównaniu z wydatkami na gwiazdkę w 2011 Polacy planują zwiększyć swój budżet o prawie 12 proc. Jesteśmy coraz bardziej otwarci na nowe technologie - częściej niż inni Europejczycy zrobimy zakupy świąteczne przez Internet. Od pozostałych mieszkańców kontynentu różni nas także zwracanie baczniejszej uwagi na walor edukacyjny upominków dla najmłodszych. Takie m.in. wnioski płyną z badania "Zakupy Świąteczne 2012" przeprowadzonego w 18 krajach przez firmę doradczą Deloitte.
To zaufanie do zakupów internetowych nie dotyczy jednak produktów spożywczych. Te ostatnie nadal wolimy kupować w hipermarketach (70 proc.), supermarketach (61 proc.) i sklepach tradycyjnych (45 proc.). Na internetowe zakupy żywnościowe decyduje się tylko co dziesiąty badany.
Raport, oprócz prognoz kwot przeznaczanych na zakupy świąteczne przedstawia także podpowiedzi dotyczące najbardziej pożądanych prezentów wśród respondentów, poświęcając odrębne prognozy dzieciom. Nastolatki wymieniają gry wideo, książki, czekoladki i płyty CD wśród najlepszych typów podarunków.