Inteligentne – mówiące przejścia dla pieszych rozpoczęły prace w Gdańsku. Zarząd Dróg i Zieleni uruchomił też pierwsze przejście z tzw. odlicznikami czasu. Rozwiązania te zastosowano na gdańskiej Zaspie oraz w dzielnicy Przymorze.
Mówiące przejście dla pieszych ostrzega komunikatem głosowym przed nadjeżdżającym tramwajem. Zasada działania jest prosta – zamontowane w torowiskach na dojazdach do przejścia pętle indukcyjne wyłapują ruch tramwaju i wyzwalają nadawanie komunikatów. Pętle zamontowano na skrzyżowaniu ulic Chłopskiej i Pomorskiej – od strony ul. Pomorskiej, al. Grunwaldzkiej i ul. Chłopskiej. W chwili obecnej trwa modyfikacja kolejnego przejścia dla pieszych – słowne ostrzeżenia pieszych przed nadjeżdżającym tramwajem usłyszeć będzie można za kilkanaście tygodni na skrzyżowaniu ulic Chłopskiej i Piastowskiej. Przejścia te, to przejścia testowe, jeśli piesi pozytywnie ocenią te rozwiązania oraz jeśli potwierdzi się skuteczność takiej formy ochrony przechodzących przez torowisko, to rozwiązania te zastosowane zostaną również na innych gdańskich przejściach.
Natomiast pierwsza sygnalizacja świetlna z odlicznikami czasu zaczęła pracę na gdańskiej Zaspie. Usytuowana została na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Meissnera. Odliczniki pokazują pieszym, ile czasu pozostało do zmiany świateł. Dzięki temu, osoba czekająca na przejście przez jezdnie nawet przy braku jadącego w pobliżu samochodu nie przebiega przez ulicę, tylko cierpliwie czeka na zmianę świateł. Rozwiązania takie spotkać można bardzo często w innych krajach europejskich, badania wykazały, że zmniejsza się znacznie w tych miejscach ilość wypadków z udziałem pieszych. W Gdańsku to na razie eksperyment. W jego ramach podobna sygnalizacja – również z odlicznikami dla pieszych powstanie do końca tego roku na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala Św. Wojciecha. Jeśli rozwiązania te okażą się skuteczne, będą stosowane w Gdańsku na szersza skalę.
W Gdańsku pracują już też sygnalizatory z odlicznikami czasu dla tramwajów. Dzięki nim, motorniczy wie, ile czasu zostało mu do otrzymania sygnału ‘start’ i może w odpowiednim momencie zamknąć drzwi pojazdu oraz ruszyć bezpośrednio po zapaleniu się informacji o wolnej drodze. Rozwiązanie to powoduje polepszenie przepustowości skrzyżowania oraz podnosi płynność ruchu.