30.10.2012 08:35 0

Gdynia testuje „przycisk życia”

www.gdynia.pl

Od prawie pół roku trwa w Gdyni pilotaż wdrażania teleopieki - nowej formy wsparcia dla osób korzystających z usług opiekuńczych. Objęto nim 50 osób starszych, niesamodzielnych, niepełnoprawnych, samotnych, będących klientami Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Teleopieka jest nową usługą, dającą możliwość całodobowego wezwania pomocy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia lub bezpieczeństwa (np. nagłe zasłabnięcie, upadek). Wykorzystuje innowacyjne technologie, oparte na współdziałaniu ze sobą trzech elementów: osobistego nadajnika noszonego przez podopiecznego na przegubie ręki lub w formie wisiorka na szyi, terminalu umożliwiającego kontakt z operatorem i Centrum Operacyjno-Alarmowego.

Podstawowe znaczenie ma tzw. przycisk życia, którego wciśnięcie włącza alarm odbierany w Centrum Operacyjno-Alarmowym. Centrum podejmuje stosowną interwencję - nawiązuje kontakt z osobą wzywającą pomocy, ustala przyczynę, powiadamia kolejno sąsiadów oraz bliskich, by sprawdzili sytuację na miejscu i weryfikuje, czy wizyta kontrolna u podopiecznego odbyła się. W przypadku braku kontaktu głosowego wzywa odpowiednie służby: pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję. Operator teleopieki dysponuje szczegółowymi danymi o osobie, która wzywa pomocy, np. kontaktem do bliskich, danymi o stanie zdrowia, przyjmowanych lekach i miejscu ich przechowywania, najkrótszej drodze dojazdowej do miejsca zamieszkania itp.

Gdyńską innowacją jest funkcjonowanie oprócz czerwonego także zielonego „przycisku życia", służącego do kontaktu osoby samotnej z pracownikiem Centrum w ciągu dnia celem rozmowy lub uzyskania informacji. Ma on przede wszystkim funkcję prospołeczną, niezwykle ważną zwłaszcza dla osób samotnych, potrzebujących rozmowy. Rozwiązanie takie stosuje się powszechne w innych krajach, lecz w Polsce nie jest jeszcze popularne.

Przez pierwsze miesiące funkcjonowania usługi klienci testowali system i korzystali z zielonego przycisku, często z prośbami o informacje lub po prostu z potrzeby rozmowy z drugim człowiekiem.

„Przycisk życia" spełnił już kilkukrotnie swoje podstawowe zadanie. Wykorzystała go m.in. osoba niepełnosprawna, mieszkająca samotnie, która spadła w nocy z łóżka i nie była w stanie się ruszyć. Wkrótce do jej mieszkania dotarła opiekunka i pracownik firmy. Na szczęście nic się nie stało i niepotrzebna była interwencja lekarska, lecz bez pomocy osoba ta mogła leżeć na podłodze jeszcze przez wiele godzin, czekając na planową wizytę opiekunki w dniu następnym.

Innym razem osoba samotna skontaktowała się przez system, opisując objawy hipoglikemii, która mogła doprowadzić do szybkiej utraty przytomności i w konsekwencji tzw. śpiączki cukrzycowej. Dzięki interwencji do mieszkania tej osoby przyjechała opiekunka, wezwano pogotowie ratunkowe, które udzieliło niezbędnej pomocy medycznej.

Umowa pomiędzy Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Gdyni i operatorem systemu, Polskim Centrum Opieki, zawarta została na rok. Klienci nie ponoszą opłat za korzystanie z systemu - koszt usługi teleopieki w postaci abonamentu miesięcznego (47 zł brutto za osobę) finansuje Gmina Gdynia, a Polskie Centrum Opieki użycza nieodpłatnie urządzenia techniczne (każde o wartości ok. 300 zł). Warunkiem jest posiadanie abonamentu telefonicznego stacjonarnego lub sieci GSM (połączenia z Centrum Operacyjno-Alarmowym są płatne jak impuls według abonamentu).

Uruchomienie teleopieki jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania mieszkańców Gdyni, wyrażone podczas Gdyńskiego Dialogu o Jakości Usług Opiekuńczych - szerokich konsultacji społecznych przeprowadzonych w latach 2010-2011. Ich rezultatem było powstanie Karty jakości usług opiekuńczych oraz Gdyńskiego standardu usług opiekuńczych. W toku konsultacji prawie tysiąc osób poprzez wymianę opinii oraz informacji wspólnie wypracowało katalog kryteriów jakości usług opiekuńczych oraz ustaliło ich pożądany kształt. Osoby starsze podkreślały, że poczucie bezpieczeństwa, które towarzyszy obecności opiekunki mija, gdy zostają same, szczególnie w godzinach nocnych. Teleopieka stanowi jedno z rozwiązań wprowadzonych, by podnieść jakość życia tych osób.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...