04.01.2024 08:03 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Jak osiągnąć harmonię?

Materiał Partnera

Poznaj praktyczne wskazówki, które pomogą ci odzyskać work-life balance. Co możesz zrobić, by mieć więcej czasu dla siebie i na realizację swoich marzeń?

Czym jest work-life balance i jaka jest jego rola w twoim życiu?

Termin work-life balance określa umiejętność pogodzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym w taki sposób, by jedno nie zaburzało drugiego. Harmonia między nimi jest podstawą nie tylko do osiągnięcia spokoju wewnętrznego, nawiązania i podtrzymania prawidłowych relacji społecznych oraz rodzinnych, ale również do uniknięcia wypalenia zawodowego, zwiększenia poziomu kreatywności i efektywności swoich działań. Człowiek pracujący zbyt wiele godzin, zbyt intensywnie poświęcający się realizowaniu zadań nałożonych przez pracodawcę, szybko może odczuć zniechęcenie, przez co spada jego produktywność, a on sam odczuwa zmęczenie.

To dlatego tak ważne jest, by poza pracą znaleźć czas na spotkania z bliskimi, przyjaciółmi, rodziną, realizować swoje zainteresowania, odkrywać pasje, spełniać marzenia. Nawet jeśli należysz do osób ambitnych, chcesz szybko zrobić karierę i cieszy cię każdy najdrobniejszy sukces zawodowy, musisz pamiętać o tym, by regularnie odpoczywać, korzystać z technik relaksacyjnych, inaczej przyjdzie moment, w którym entuzjazm opadnie, a ty staniesz w obliczu poczucia zmarnowanego czasu. Staraj się ograniczyć nadgodziny, będąc zaś w domu, mądrze dysponuj wolnym czasem, poświęcając go na to, co jest dla ciebie ważne.

Jak osiągnąć work-life balance podczas pracy zdalnej?

Choć temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym nie jest nowy, w ostatnich latach coraz więcej osób poszukuje wskazówek, które pomogłyby im go osiągnąć. To efekt, jaki przyniosły popandemiczne zmiany. Obecnie przedsiębiorcy chętnie wystawiają oferty pracy zdalnej, co w wielu przypadkach jest wybawieniem, ale nie każdy ma świadomość, że choć nie wychodzisz z domu do pracy, to czasem też z niej do niego nie wracasz. Trudno jest rozdzielić te dwie sfery życia.

Aby przyzwyczaić swój umysł do tego, że w czasie, który przeznaczasz na pracę, ma się wykazać skupieniem, postaraj się ustalić stałe pory na zadania służbowe oraz zorganizować sobie specjalne do tego celu miejsce. Nie poleca się stawiania biurka w sypialni, która powinna się kojarzyć z relaksem. Najlepiej sprawdzi się osobny pokój lub kącik na uboczu tak, by nie wracać myślami do pracy, gdy przyjdzie kolej na fajrant. W miarę możliwości wyłącz wtedy telefon służbowy, nie przeglądaj firmowej skrzynki mailowej. Istotną kwestią jest też porządek w miejscu pracy. Chaos sprzyja rozpraszaniu uwagi.

Dobra organizacja czasu pracy

Jeżeli wykonujesz obowiązki służbowe z domu, naucz się przygotowywać sobie plan dnia. Na samym szczycie listy umieść zadania najtrudniejsze, wymagające zaangażowania, skupienia, o które z reguły najłatwiej rano. Za każdym razem, gdy coś skończysz, odhaczaj na liście. Będą to sygnały dla mózgu, że udało ci się zrealizować kolejny punkt i masz coraz mniej zadań.

W sytuacji, gdy masz trudności w zachowaniu koncentracji, rozpraszają cię obowiązki domowe, media społecznościowe itp. wypróbuj metodę pomodoro. Polega ona na pracy w blokach, gdzie masz 25 min maksymalnego skupienia, a potem 5 min przerwy. Możesz nastawiać sobie budzik lub skorzystać z darmowych aplikacji bądź stron pomodoro do odmierzania czasu.

Jeżeli odczuwasz problem ze znalezieniem work-life balance, nie czujesz już satysfakcji ze swojej pracy, przytłacza cię nadmiar obowiązków, zajrzyj na gowork.pl i sprawdź, jakie możliwości ma dla ciebie dzisiejszy rynek pracy. Możesz od razu poczytać opinie o pracodawcach, by wybrać takiego, który rozumie, że praca to nie wszystko.


Czytaj również: