10.10.2022 15:18 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Marketing w logistyce – założenia i strategie

Materiał Partnera

W świecie rozwijającej się prężnie branży e-commerce zapotrzebowanie na usługi logistyczne, transportowe i spedycyjne wciąż rośnie. Aby wyróżnić się spośród wielu firm z obszaru TLS, niezbędna jest skuteczna reklama. Jeśli zastanawiasz się, na jakich narzędziach i strategiach opiera się marketing firmy logistycznej, zapraszamy do lektury.

Marketing transportu, spedycji, logistyki (TSL) - model marketing MIX

Tradycyjna koncepcja marketingu mix określana również jak 4P (Product, Price, Promotion, Place) jest często wykorzystywana w obszarze TSL dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej oraz wypracowania optymalnej efektywności kosztowej. Dlatego też przyjrzyjmy się jej bliżej.

1. Dostawa produktu

Niewątpliwie pierwszą kwestią, na którą należy zwrócić uwagę jest określenie sposobów płynnej i terminowej dostawy zamówień. Po pierwsze, możesz zbudować własną sieć dystrybucji, dopasowując ją ściśle do aktualnych potrzeb i planowanego zasięgu działania. Po drugie, możesz zlecić nadzór nad tym obszarem działalności podmiotom trzecim w ramach strategii określanej jako 3PL (Third Party Logistics). Niezależnie od wybranego rozwiązania cele tego aspektu logistyki marketingowej obejmują:

• sprawną realizację zamówienia,

• terminową dostawę,

• dostarczanie produktów w nienaruszonym stanie,

• rzetelne i precyzyjne fakturowanie.

2. Cena

Podejmując decyzje dotyczące cen oferowanych produktów i usług firmy opierają się na analizie kluczowych czynników wewnętrznych i zewnętrznych, takich jak profil klienta, typ produktu czy rodzaj zamówienia. Zadaniem marketingu jest rozpoznawanie tych zmiennych i rozumienie wpływu, jaki wywierają na decyzje konsumentów.

3. Promocja

Każda usługa potrzebuje skutecznej, przemyślanej strategii promocyjnej obejmującej, między innymi:

• reklamę skierowaną do wybranej grupy odbiorców,

• działania z zakresu public relations na rzecz budowania pozytywnego wizerunku firmy oraz zwiększania widoczności marki,

• sponsoring,

• content marketing,

• dbanie o widoczność strony w Google (marketing w wyszukiwarkach),

• utrzymanie komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami w social mediach (Facebook, Linkedin).

4. Miejsce

Ważnym zadaniem jest również maksymalne uproszczenie etapów związanych z dostarczaniem zamówień do klienta. Osiągnięcie tego celu umożliwiają sensownie rozmieszczone i dobrze skomunikowane biura oraz magazyny. Dotrzymywanie zobowiązań w zakresie terminów dostaw i jakości obsługi - to najlepsza droga do zdobycia zaufania oraz lojalności konsumentów.

Jak reklamować usługi logistyczne? – pierwsze kroki   Przygotowując strategię marketingową dla firmy logistycznej, spedycyjnej, transportowej, zacznij od zdefiniowania swojego targetu. Reklama w logistyce musi trafić do konkretnej grupy odbiorców. Zastanów się, co łączy Twoich potencjalnych klientów. Branża? Wiek? A może zainteresowania czy wyznawane wartości? Na tej podstawie określisz modelowy profil osoby (personę), która może być zainteresowana Twoimi usługami. Następnie przeanalizuj swoją ofertę pod kątem mocnych i słabych stron i przemyśl, które z nich mogą okazać się kluczowe dla Twoich odbiorców. W prowadzeniu działań marketingowych, pomocne będzie skorzystanie z usług domu mediowego, doświadczonego w branży TSL. Dowiedz się więcej na stronie Warszawskiej Grupy Mediowej: www.warszawskagm.pl/tsl

Kanały marketingowe dla branży TSL

Kolejnym elementem budowania strategii marketingowej jest wybór odpowiednich kanałów komunikacyjnych, za pośrednictwem których dotrzesz do swoich klientów. Narzędzia i kanały najczęściej wykorzystywane w branży TSL to:

• Strona internetowa: Profesjonalna strona firmowa to absolutna podstawa. Twoja witryna powinna być atrakcyjna wizualnie, funkcjonalna, intuicyjna w obsłudze, a także dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. To dzięki niej przedstawisz swoją ofertę, certyfikaty, partnerstwa oraz pozyskasz leady dla działu sprzedaży.

• Pozycjonowanie strony (SEO): Dobra strona to nie wszystko. Aby jak najwięcej osób miało szansę zapoznać się z Twoją ofertą, warto zadbać o wysoką pozycję firmowej witryny w wyszukiwarce. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki obejmuje, między innymi: budowanie poprawnej struktury strony, wykorzystywanie adekwatnych słów kluczowych, dbałość o szybkie działanie serwisu, etc.

• Social media: Media społecznościowe ułatwiają komunikację z potencjalnymi klientami, pozwalają na szybką wymianę informacji oraz przyczyniają się do budowania trwałych relacji. Kluczowymi platformami dla branży logistycznej są Linkedin oraz Facebook. W przypadku firm oferujących swoje usługi na terenie Niemiec, warto również prowadzić profil w serwisie XING.

• Google Ads: Google udostępnia wiele opcji reklamowania działalności w wyszukiwarce. Największą popularnością (nie tylko w branży logistycznej) cieszą się kampanie linków sponsorowanych oraz reklamy displayowe (banery).

• Wizytówka Google Moja Firma: Stworzenie wizytówek w Google Maps / Google Moja Firma to podstawa szczególnie w przypadku firm działających na rynku lokalnym.

• Content marketing: Tworzenie i udostępnianie wartościowych, merytorycznych treści to świetny sposób na budowanie dobrego wizerunku Twojego biznesu. Zaufaniem klientów cieszą się przede wszystkim te firmy, które udostępniają na swoich oficjalnych kanałach różnego rodzaju artykuły poradnikowe.

• Newsletter: Regularne przesyłanie newsów o działalności firmy, informacji o zmianach prawnych, zaproszeń do lektury tekstów na blogu czy też informacji o bieżących wydarzeniach branżowych to znakomita forma utrzymywania stałego kontaktu z klientem.

• Działania PR i CSR: Podstawowym celem działań z zakresu Public Relations (PR) jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy oraz dbanie o jej widoczność i rozpoznawalność, na przykład poprzez informacje prasowe czy dystrybucję wiedzy eksperckiej. Dużym powodzeniem cieszą się także strategie spod znaku społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility), takie jak zaangażowanie w działania na rzecz ochrony klimatu czy sponsoring lokalnych wydarzeń kulturalnych i sportowych.

• Reklama mobilna: W marketingu firm TSL dużą skuteczność zapewniają także analogowe formy reklamy, takie jak przyczepy reklamowe czy obrandowane samochody. Dobrym pomysłem jest również przygotowanie zestawu gadżetów reklamowych do rozdawania na różnego rodzaju eventach branżowych. Źródło: https://warszawskagm.pl/blog/jak-reklamowac-uslugi-logistyczne/


Czytaj również: