Alkomat to najbardziej wiarygodne urządzenie, które weryfikuje trzeźwość danej osoby, badając poziom alkoholu w wydychanym przez nią powietrzu. Z tego powodu jest często stosowany przez osobą chcące zasiąść za kółkiem, aby wyeliminować ryzyko wypadków drogowych. Dzięki temu, że są to urządzenia poręczne i lekkie, a także niezbyt drogie, warto zaopatrzyć się w nie, kiedy chcemy mieć stuprocentową pewność, że nie jesteśmy pod wpływem.
Nie każdy jest jednak świadomy tego, że alkomat będzie działał prawidłowo i wskazywał rzeczywisty pomiar alkoholu tylko wtedy, jeśli będzie okresowo kalibrowany. Kalibracja oznacza przywrócenie urządzeniu jego początkowych parametrów poprzez ponowną konfigurację. Niestety kalibracja alkomatu nie może być wykonywana przez nas samodzielnie. Jest to proces, który musi być przeprowadzony w specjalistycznych warunkach pozwalających na zaprogramowanie na nowo systemu czujników urządzenia i nadaniu mu nowych wartości, które pozwolą na rzetelną ocenę stanu trzeźwości przy każdorazowym użyciu alkomatu.
Czujnik, w który jest wyposażony każdy alkomat, w wyniku użytkowania ulega naturalnemu zużyciu. Z tego względu alkomat należy systematycznie serwisować, aby mógł wskazywać poprawne wskaźniki. Dla alkomatów z czujnikami półprzewodnikowymi kalibracja zalecana jest co 3-6 miesięcy, co odpowiada średniej liczbie 200 pomiarów. Urządzenia z sensorami elektrochemicznymi, które są najbardziej trwałe i dokładne, wystarczy z kolei kalibrować co 12 miesięcy lub co 500 pomiarów. Oznaki, które wskazują, że należy wykonać kalibrację to między innymi sytuacje, kiedy:
Częstotliwość przeprowadzania kalibracji będzie także uzależniona od dodatkowych czynników. Jeśli alkomat jest często eksploatowany, wtedy warto co 3-6 miesięcy poddać go kalibracji, aby mieć pewność jego skuteczności. Bardzo istotny jest także sposób przechowywania alkomatu, który ma bezpośredni wpływ na zużycie lub rozładowanie czujnika. Należy unikać przechowywania alkomatu w pobliżu środków zawierających alkohol. Nie zaleca się także zostawiania urządzenia w samochodzie na mrozie, ale też podczas upałów, gdyż sensory są bardzo wrażliwe na działanie skrajnych temperatur i wilgoci.
Proces kalibracji, czyli serwisowania alkomatu, jest dość skomplikowany. Przeprowadza go specjalnie przeszkolony do tego celu zespół specjalistów. W pracowni muszą zostać zapewnione odpowiednie warunki: temperatura, wilgotność, siła przepływu oraz stałe stężenie alkoholu. Technicy w trybie kalibracji alkomatu sprawdzają jego parametry, a następnie zerują wartość sensora i ponownie programują go według wzorcowych norm bazy danych. Na koniec testuje się urządzenie w normalnych warunkach.
Jedną z firm zajmujących się serwisowaniem alkomatów jest Polskie Centrum Kalibracji, której oddziały znajdują się w wielu miastach w Polsce. Kiedy zauważysz nieprawidłową pracę alkomatu lub zbliżać się będzie termin kalibracji, wystarczy wypełnić zgłoszenie online bądź zgłosić się bezpośrednio do serwisu, który zajmie się kalibracją alkomatu. Po każdym serwisowaniu wystawiany jest także certyfikat.
15:19
W Wejherowie częściej na hamulec naciśniemy na ulicy Przemysłowej. Wolniej pojedziemy też ulicą Rzeźnicką oraz Świętego Jana w kierunku tunelu na Węźle Kwiatowa.
Korkuje się również przejazd kolejowy przy ul. Sienkiewicza oraz ulica 3 Maja przy rondzie przy ulicy Sobieskiego.
Większego natężenia ruchu kierowcy powinni spodziewać się też na skrzyżowaniu ulic 12 Marca, Rybackiej i Gdańskiej.
O tej porze w cierpliwość trzeba uzbroić się też przejeżdżając przez Redę, zwłaszcza przy skrzyżowaniu z ulicą Pucką.
Zderzak w zderzak pojedziemy też ulicą Kosynierów w Rumi oraz Morską w Redzie.
Korkuje się również rumska ulica Dębogórska. Warto również omijać ulicę Hutniczą łączącą Rumię z Gdynią.
Z kolei na Półwysep Helski powinniśmy pojechać bez większych trudności.
14:15
Uwaga kierowcy. Od wtorku, szóstego czerwca, zostanie zmieniona organizacja ruchu na ulicach Necla i Gryfa Pomorskiego w Wejherowie. W związku z zakończeniem układania warstwy asfaltowej zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy. Nie jest to jednak koniec prac budowlanych co może wiązać się z utrudnieniami oraz zwężeniam ijezdni.
14:30
W dniu 31.05.2023 r. (ŚRODA) od godz. 12:00 nastąpi zamknięcie odcinka ul. Wejherowskiej w Pucku w związku z realizacją inwestycji pn. „Modernizacja nawierzchni ul. Wejherowskiej i ul. Nowy Świat w Pucku”. Zamknięty zostanie odcinek od Ronda Solidarności do Ronda Macieja Płażyńskiego (oba ronda pozostają w pełni PRZEJEZDNE).
08:30
Płynnie, zarówno w stronę Lęborka, jak i Gdyni pojedziemy gościcińską górką w Gościcinie, natomiast dużo gorzej jest teraz właściwie w całym Bolszewie. Korek tworzy się zarówno na ulicy Zamostnej, jak i Szkolnej.
Duży ruch, choć nadal bez korków jest obecnie na ulicy Sobieskiego, Strzeleckiej i Kwiatowej w Wejherowie. Na ulicy 12 Marca zatrzymamy się jedynie przy zjeździe na byłą krajową szóstkę.
Większych problemów nie napotkają kierowcy poruszający się w stronę Obwodnicy Trójmiasta. Nogę z gazu zdejmą jedynie kierowcy w centrum Redy i Rumi. Natomiast przy samym wyjeździe z Obwodnicy jest teraz mały korek.
09:33
Kierowcy podróżujący w tej chwili ulicą Rzeźnicką w Wejherowie muszą nieco uzbroić się w cierpliwość. Podobnie wygląda sytuacja na ulicy Puckiej na przejeździe kolejowym.
Korkuje się też ulica Graniczna przy wyjeździe na ulicę Przemysłową. Zator widać również na ulicy Roszczynialskiego przy śmiechowskim cmentarzu.
Natomiast przez główne arterie Małego Trójmiasta powinniśmy przejechać bez większych trudności. Rozluźnił się również ruch na ulicy Hutniczej. Kierowcy korzystający z Obwodnicy Trójmiasta w kierunku Gdańska w korku mogą stanąć w okolicy estakady Kwiatkowskiego.