12.02.2020 09:36 8 mike/Rynek-kolejowy.pl
Już teraz wiadomo, że nie uda się dotrzymać pierwotnych terminów modernizacji linii kolejowej nr 202 łączącej Gdynię ze Słupskiem. Co gorsza, niewiadomą staje się finansowanie inwestycji, a konkretnie – unijna dotacja, które będzie niezbędna do jej realizacji. Czy to oznacza, że długo wyczekiwana poprawa standardów na tym ważnym szlaku zostanie przesunięta w bliżej nieokreśloną przyszłość?
– Dziś już mogę powiedzieć, że pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 200 km/h – podkreślał w styczniu 2018 roku Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA, zapowiadając kompleksową modernizację linii nr 202. – Podróż na trasie z Gdyni do Słupska skróci się o kwadrans z 1 h 08 min do ok. 53 min – dodał.
– Dziesiątki lat czekaliśmy, by połączenie ze Słupskiem stało się drożne. Inwestycja jest zatem niezwykle ważna zarówno dla mieszkańców regionu, jak i turystów. Zdecydowanie poprawi konkurencyjność transportu kolejowego i system komunikacji – zaznaczał z kolei Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.
Tymczasem od momentu podpisania umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii kolejowej nr 202 minęły już ponad dwa lata. Prace projektowe na odcinku z Gdyni-Chyloni do Słupska miały się zakończyć jeszcze w 2019 roku, a początek robót zaplanowano jeszcze w 2020 roku. Już teraz wiadomo, że te plany są nierealne, a co gorsza – finansowanie inwestycji stanęło pod znakiem zapytania.
– Z uwagi na uwarunkowania czasowe i eksploatacyjne, zasadnicza część robót realizacyjnych planowana jest do realizacji po 2020 r. W związku z tym zakładane jest ich finansowanie w ramach przyszłej perspektywy finansowej UE 2021–2027 – wyjaśnia wiceminister infrastruktury, Andrzej Bittel, cytowany przez portal Rynek-kolejowy.pl.
Tyle tylko, że na razie nie wiadomo, jak będzie przebiegać dystrybucja unijnych środków na projekty kolejowe w dalszych latach. Tymczasem trudno przypuszczać, żeby pieniądze (ok. 2 mld zł) na realizację inwestycji między Gdynią a Słupskiem znalazły się w budżecie centralnym, zwłaszcza wobec innych wyzwań, takich jak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i nowej sieci linii kolejowych.
– Wedle zapewnień ministerstwa termin zakończenia prac projektowych dla linii 202 ma mieć miejsce w ostatnim kwartale 2020. Został przesunięty z uwagi na konieczność aktualizacji decyzji środowiskowych dla inwestycji, a także z późniejszego niż oczekiwano wyłonienia projektanta dla części modernizacji. Także z końcem 2020 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wykonanie prac budowlanych – czytamy na portalu Rynek-kolejowy.pl.