Wczoraj (22 czerwca) odbyła się IX w bieżącej VI kadencji samorządu sesja Rady Miasta Gdyni. Radni przegłosowali 27 uchwał, a wśród nich:
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2010 i absolutorium dla prezydenta
Plan dochodów i wydatków budżetu miasta Gdyni na 2010 r. zakładał deficyt budżetowy w wysokości 188 419 175 zł. W rezultacie był on mniejszy i wyniósł 105 312 743 zł. Warto zaznaczyć, że miasto otrzymało z budżetu UE na dofinansowanie zadań własnych kwotę 38 397 879 zł (81,7%), co pozwoliło współfinansować 19 projektów. Sprawozdanie przedłożone przez Komisję Rewizyjną pozytywnie zaopiniowała Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku.
Za przyjęciem sprawozdania głosowało 22 radnych (20 z Samorządności i 2 z PiS-u). Pięcioro radnych PO wstrzymało się od głosu. Za absolutorium głosowało 20 radnych Samorządności. Siedmiu radnych – dwóch z PiS-u i pięcioro z PO – wstrzymało się od głosu.
Rondo Izabeli Jarugi-Nowackiej
Izabela Jaruga Nowacka (ur. 23 sierpnia 1950 r. w Gdańsku) – polityk, posłanka okręgu gdyńsko-słupskiego na Sejm II, IV, V i VI kadencji, była przewodnicząca Unii Pracy i Unii Lewicy, wicepremier w rządach Marka Belki. Zginęła 10 kwietnia 2010 r. w katastrofie samolotu rządowego pod Smoleńskiem.
Zmiany w budżecie Miasta Gdyni na rok 2011
dochodów – 1 065 737 135 zł,
wydatków – 1 248 008 826 zł,
przychodów – 295 771 691 zł,
rozchodów – 113 500 000 zł.
Zmiany spowodowane są m.in. zwiększeniem dochodów budżetu, w tym środków na realizację projektów „Rodzina bliżej siebie” i „Młodzież w działaniu”, a także zwiększeniem wydatków, np. na organizację wrześniowego zlotu żaglowców The Culture 2011 Tall Ships Regatta.
Przystąpienie do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Granice obszaru przebiegają: od zachodu – wzdłuż Potoku Przemysłowego, od północy – wzdłuż ul. Wieluńskiej, Sandomierskiej, Halickiej i Przemyskiej, od wschodu – wzdłuż Drogi Gdyńskiej, od południa – wzdłuż ul. Sieradzkiej.
Na obszarze znajdą się: tereny zieleni urządzonej (parki, bulwary, skwery), ogrody działkowe, tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny usług publicznych – oświaty.
Granice obszaru przebiegają: od północy i wschodu – wzdłuż granic miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (m.p.z.p.) części dzielnic Dąbrowa i Chwarzno-Wiczlino, rejon rzeki Kaczej i góry Donas, m.p.z.p. części dzielnic Dąbrowa i Chwarzno-Wiczlino, rejon ulic Łanowej i Warzywnej oraz m.p.z.p. części dzielnicy Dąbrowa, rejon ul. Rdestowej, następnie biegnie wzdłuż ul. Rdestowej obejmując tereny usługowo-produkcyjne, od południa – wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej, od zachodu – wzdłuż granicy administracyjnej Gdyni z gminą Żukowo.
Na obszarze wskazywanym jako strefa miejska, przewidywane są: tereny produkcyjno-usługowe (wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej), tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z terenami ważniejszych usług komercyjnych z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2000 m2 (w północno-zachodnim obszarze planu), tereny obiektów i urządzeń elektroenergetycznych (przy skrzyżowaniu ulic Chwaszczyńskiej i Jana Nowaka Jeziorańskiego), tereny leśne, współtworzące system przyrodniczy miasta (w północnym rejonie).
Granice obszaru przebiegają: od północy – wzdłuż ul. Krośnieńskiej, osi al. Zwycięstwa, ul. Weteranów i Powstania Styczniowego, wzdłuż południowej granicy terenu Uniwersyteckiego Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej, następnie wzdłuż granicy terenów leśnych, od wschodu – wzdłuż wschodniej granicy terenów mieszkaniowych przy ul. Szyprów, od południa – wzdłuż osi al. Zwycięstwa i osi ul. Wielkopolskiej, od zachodu – wzdłuż linii kolejowych (odcinek Gdańsk – Gdynia).
Na obszarze przewidywane są: tereny o przewadze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, tereny ważniejszych usług komercyjnych z dopuszczeniem obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży do 2000 m2, wzdłuż al. Zwycięstwa – ciągi wielofunkcyjne, tereny zieleni krajobrazowo-ekologicznej, łąki, zadrzewienia, zalesienia, uprawy rolne itp. i tereny zieleni urządzonej (parki, bulwary, skwery), ogrody działkowe, tereny cmentarzy, tereny urządzeń i obiektów elektroenergetycznych.
Zmiany w wieloletnim programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Gdyni w latach 2007-2011
Stawki czynszu najmu w lokalach mieszkalnych w mieszkaniowym zasobie gminy nie były zmieniane od 2007 r. Aktualnie obowiązujące czynsze w lokalach mieszkalnych nie pokrywają w pełni kosztów utrzymania zasobu gminnego. W przeliczeniu na wartość odtworzeniową lokalu w skali roku stanowi to od 0,42 do 1,43% dla poszczególnych kategorii mieszkań. Zmiana w uchwale umożliwia reakcję na zmianę stawki odtworzeniowej i korygowanie stawek czynszu w następnych programach gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Miasta Gdyni. W kolejnych latach zakłada się zmiany stawek czynszu najmu lokali mieszkalnych odpowiednio w danej kategorii w mieszkaniowym zasobie gminy do 2,5% wartości odtworzeniowej województwa pomorskiego.
Program ochrony środowiska wraz z planem gospodarki odpadami na lata 2008-2010
W zakresie ochrony przyrody podjęto m.in. działania w kierunku ochrony obszarów i obiektów prawnie chronionych na terenach lądowych i morskich (rozporządzenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku z 7 kwietnia 2010 r. w sprawie ustanowienia planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Kępa Redłowska”). Wszystkie miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uwzględniają zasady dotyczące ochrony środowiska. Zapisy dotyczące zachowania i ochrony cennych ekosystemów zostały wprowadzone do następujących planów zagospodarowania przestrzennego: Wielki i Mały Kack, teren położony na zachód od ul. Sopockiej; Mały Kack, teren położony na zachód od ul. Łęczyckiej; Chwarzno-Wiczlino, rejon ul. Wiczlińskiej i tzw. Wielkiej Roli; Dąbrowa i Chwarzno-Wiczlino, rejon rzeki Kaczej i góry Donas. W 2010 r. wytypowano cztery obiekty, które mogą być uznane za pomniki przyrody. W oparciu o wytyczne Biura Ogrodnika Miasta i Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków realizowane są zadania z zakresu konserwacji i pielęgnacji zieleni miejskiej, w tym cennych zespołów parkowo-ogrodowych o charakterze zabytkowym. Biuro Ogrodnika Miasta realizuje także m.in. projekty nowych nasadzeń przyulicznych (ul. Wielkopolska, Chwaszczyńska). Prowadzi również zajęcia edukacyjne w ramach „Zielonej szkoły”. W ramach projektu „Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013” oraz w ramach inwestycji gminnych rozbudowywana jest sieć ścieżek rowerowych i szlaków pieszych.
Realizacja „Planu Gospodarki Odpadami dla miasta Gdyni w latach 2009-2010” przebiegała zgodnie z przyjętym założeniami. Wszyscy mieszkańcy Gdyni zostali objęci zorganizowaną zbiórką odpadów komunalnych. Rozwijano selektywną zbiórkę odpadów surowcowych i system gromadzenia odpadów niebezpiecznych, wielkogabarytowych i budowlanych. Gdynia ma bardzo dobre wyniki w zakresie odbioru odpadów niebezpiecznych. System składa się z trzech elementów: stacjonarnych Punktów Odbioru Odpadów Niebezpiecznych, objazdowej zbiórki odpadów niebezpiecznych oraz punktów przyjmowania przeterminowanych leków i zużytych baterii. Dużym zainteresowaniem mieszkańców cieszą się również tzw. wystawki, w trakcie których można nieodpłatnie pozbyć się starych i niepotrzebnych odpadów wielkogabarytowych.
Projekt The Bothnian Green Logistic Corridor
Celem projektu jest integracja systemów transportowych północnej Skandynawii z ośrodkami gospodarczymi w Europie Środkowej oraz wdrożenie europejskiej inicjatywy „Zielonego Korytarza” – efektywnego, bezkolizyjnego i multimodalnego rozwiązania infrastrukturalnego i logistycznego, umożliwiającego organizację przewozów pasażerów i ładunków w skali międzynarodowej, krajowej, regionalnej i lokalnej. Zadaniem miasta jest przygotowanie w bezpośrednim zapleczu portu gdyńskiego multimodalnej platformy, która zwiększyłaby obsługę kolejową portu.
Projekt SEB-NODE
Celem projektu jest integracja systemów transportowych i operatorów transportu dla rozwoju przewozów towarów i pasażerów. Obecne połączenia transportowe – pasażerskie i towarowe – pomiędzy Gdynią a Kłajpedą i Królewcem prowadzą jedynie przez lądowe przejście graniczne RP z Rosją i Litwą. Zorganizowanie w przyszłości regularnych, całorocznych połączeń promowych z tymi miastami partnerskimi ułatwi wzajemną współpracę i handel, a także zwiększy znaczenie i atrakcyjność miasta i portu w Gdyni jako ośrodka gospodarki i turystyki morskiej.
Środki na działalność rad dzielnic