07.03.2018 08:50 0 mike/Portgdansk.pl
Pod koniec 2017 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ogłosił przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego. Wiadomo już, że stworzeniem koncepcji zainteresowanych jest pięć doświadczonych firm. Jak podkreślają włodarze gdańskiego portu, jest to ważny krok w stronę rozpoczęcia inwestycji.
W ostatnich miesiącach sporo uwagi poświęcono budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego, który opierałby się na zintegrowanych węzłach lotniczych i kolejowych, a także na rozbudowie sieci drogowej w centralnej Polsce. Nieco mniej mówiono o koncepcji Portu Centralnego w Gdańsku. Jednak ta właśnie inwestycja ma szansę powstać wcześniej. Otwarcie kopert z ofertami potencjalnych wykonawców koncepcji budowy portu to ważny krok w tym kierunku.
– Otwarcie ofert, a później wyłonienie wykonawcy, to wyraźny sygnał, że jesteśmy zdeterminowani i chcemy, by Port Centralny powstał. Zależy nam na tym, by koncepcja została opracowana z najwyższą starannością, dlatego uważnie będziemy przyglądać się ofertom – mówi Łukasz Greinke, prezes ZMPG SA.
Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na zaprezentowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego. Oferty przetargowe nadesłało jedno przedsiębiorstwo (ILF Consulting Engineers Polska) oraz cztery konsorcja:
– Industria Project i Europrojekt Gdańsk;
– Sweco Consulting i Wuprohyd;
– IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. oraz Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L.;
– PROJMORS Biuro Projektów Budownictwa Morskiego i Mosty Gdańsk).
Wykonawca koncepcji musi wykonać opracowanie, w którym będzie się zawierać m.in. analiza popytu na towarowo-pasażerski transport morski (krajowy, europejski i globalny) czy inwentaryzacja istniejącej infrastruktury technicznej. Projektanci muszą się posiłkować zespołem ekspertów – architektów, hydrotechników czy specjalistów od infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach koncepcji mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego z mapą i częścią opisową, przy czym jeden powinien mieć rekomendację.
– Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt – podsumowuje Marcin Osowski, wiceprezes ZMPG ds. Infrastruktury.
[IMG]2[/IMG]