Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości w gminach, na właścicielach i zarządcach nieruchomości spoczywa obowiązek sprzątania chodników. Zimą polega to na ich odśnieżaniu i posypywaniu piaskiem, a także usuwaniu lodu oraz błota. Za niedopełnienie tego obowiązku grożą kary.
Właściciele nieruchomości muszą uprzątać chodniki graniczące z posesją. Mają na to czas do godziny 8:00 rano, natomiast w przypadku intensywnych opadów należy usunąć śnieg w trakcie 6 godzin od ustania opadów. Pamiętać należy również o usuwaniu sopli z dachów. Uprzątnięty śnieg i błoto nie mogą być spychane na jezdnię.
Ponadto, jeśli przechodzień poślizgnie się i dozna uszczerbku na zdrowiu, to ma prawo domagać się odszkodowania od osoby odpowiedzialnej za odśnieżenie chodnika. Natomiast za nieodśnieżony i nieposypany piaskiem chodnik można otrzymać mandat karny w wysokości 100 zł.
Właściciel nieruchomości nie ma jednak obowiązku usuwania śniegu z chodnika, jeśli na którym gmina pobiera opłaty za parkowanie. Nie trzeba też wywozić śniegu, który został zebrany z chodnika. Obowiązek ten spoczywa na zarządcy drogi.