Pierwsza tablica zmiennej treści powstała w Cisowej
Pierwsza tablica zmiennej treści w systemie Tristar fot. Sylwia Szumielewicz-Tobiasz/gdynia.pl
Pierwsza tablica zmiennej treści - element Systemu Informacji dla Kierowców w ramach programu Tristar – stanęła przy ulicy Morskiej w Cisowej (pomiędzy ul. Zbożową i Kcyńską).
Celem wprowadzanego na ulice Trójmiasta systemu będzie strategiczne zarządzanie ruchem, w taki sposób by wykorzystać również inne, ważne drogi w aglomeracji, jak na przykład Obwodnica Trójmiejska. W razie utrudnień pojazdy kierowane będą na trasy alternatywne i zastępcze. Informacje o ruchu będą zbierane i analizowane w sposób ciągły, a trasy alternatywne wybierane automatycznie.
- System się jeszcze napełnia, on zbiera informacje by jeszcze doregulować swoje funkcjonowanie. Kolejne skrzyżowania włączane są do systemu. Im system ma więcej informacji, tym działa lepiej i sprawniej. Światła które mijamy zawsze są jakimś ograniczeniem, ale można je tak regulować by optymalizować natężenie ruchu, by w czasie rzeczywistym analizować, gdzie rzeczywiście pojazdów jest najwięcej i na tych kierunkach tworzyć preferencje. Tablice informacyjne ten system bardzo mocno wspierają - wyjaśnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Kierowcy jadący z północnej części aglomeracji widząc tablicę przed wjazdem na Obwodnicę, mogą zdecydować czy wjeżdżać na nią i sprawnie przemieścić się w kierunku Gdańska, czy też główną drogę, która prowadzi przez trzy miasta.
- Wiedza pomaga dokonywać lepszych wyborów, szybciej przemieszczać się po naszych miastach i temu służy ta wielka inwestycja, którą realizujemy przy pomocy Sopotu i Gdańska - dodaje Wojciech Szczurek.
W przyszłości system rozszerzony może zostać o miejscowości wchodzące w skład Małego Trójmiasta Kaszubskiego.
- Myślę, że to bardzo ważne aby nie tylko Trójmiasto były objęte tym systemem, ale rzeczywiście rozszerzenie tego systemu przez Rumię, Redę, Wejherowo, w zasadzie do Bolszewa pozwalałaby aby północna część naszej aglomeracji była w zdecydowanie lepszej sytuacji komunikacyjnej - dodaje Wojciech Szczurek.
TZT to jedno z podstawowych źródeł wiedzy o aktualnej sytuacji na drogach i natężeniu ruchu w obszarze działania systemu:
- o bieżących i przewidywanych warunkach ruchu (czas przejazdu poszczególnymi odcinkami dróg i stopniu zatłoczenia),
- o aktualnych zdarzeniach i utrudnieniach drogowych (obejmujących wypadki, awarie sygnalizacji świetlnej, awarie infrastruktury drogowej i technicznej, prowadzone prace drogowe, wyłączenia z ruchu, imprezy masowe),
- o planowanych utrudnieniach (na skutek zmian organizacji ruchu, imprez masowych itp.),
- o warunkach atmosferycznych na drogach (m.in. o temperaturze, wilgotności, sile i kierunku wiatru), a także ostrzeżenia o warunkach pogodowych niebezpiecznych dla ruchu (np. śliska nawierzchnia, boczny wiatr, mgła) przekazywanych z automatycznych stacji pogodowych.
Dane z Systemu Informacji dla Kierowców będą także wykorzystywane przez System Informacji Medialnej i dostępne będą na portalu internetowym oraz przekazywane w formie komunikatów radiowych. W przyszłości możliwy będzie również dostęp za pośrednictwem innych urządzeń, na przykład nawigacji satelitarnej.
Tristar jest pierwszym w Polsce tak skomplikowanym systemem sterowania ruchem drogowym. Rozwiązania takie na świecie stosowane są w sytuacji rozbudowanej sieci dróg i umożliwiają optymalne ich wykorzystanie w godzinach szczytu, zdarzeniach awaryjnych, podczas remontów oraz w czasie zwiększonego ruchu wakacyjnego.
Ostateczna data realizacji tego projektu to 30 listopada 2014 roku.