10.05.2013 18:00 0

Oceanograf zbada wody Bałtyku. Ruszyła jego budowa

autor: Michał Narloch/Biuro Promocji UG

Ruszyła budowa statku naukowo-badawczego, który wykorzystywać będzie Uniwersytet Gdański. Wczoraj na terenie Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyła się uroczystość położenia stępki pod budowę jednostki.

  • Nowo budowana przez konsorcjum Stocznia Remontowa „NAUTA” S.A. i CRIST S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego to specjalistyczny statek naukowo-badawczy do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Katamaran jest jednostką prototypową pod względem przydatności dla badań naukowych z wielu dziedzin i specjalności. Będzie też pierwszym tak specjalistycznym statkiem naukowo-badawczym pływającym dla polskiego armatora, czyli Uniwersytetu Gdańskiego - czytamy w oficjalnym komunikacie UG.

Będzie to najnowocześniejsza jednostka naukowo-badawcza budowana dla Uniwersytetu Gdańskiego. Chęć posiadania podobnej jednostki wyraziły już inne uczelnie, położone na terenie Europy.

  • Budowany dla Uniwersytetu Gdańskiego katamaran będzie przystosowany do prowadzenia specjalistycznych interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego (m.in. dna morskiego, batymetrycznych, magnetyczno-sejsmoakustycznych, geologicznych, fizycznych, biologicznych i chemicznych) oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych. Jednostka zostanie wyposażona w urządzenia pokładowe, pomiarowe i badawcze, stanowisko do badań gazów i aerozoli, komory chłodnicze i termostatyzowane, a także laboratoria dopasowane do potrzeb naukowców i studentów. Na statku będzie nowoczesna, wyposażona w komputery i multimedia sala dydaktyczna. Na pokładach, na czas rejsu, będzie też możliwość montowania kontenerów laboratoryjnych.

Katamaran będzie miał długość 40 metrów i szerokość 14 m. Maksymalna prędkość statku wyniesie 12 węzłów. Na swój pokład zabierze maksymalnie 20 osób, a rejonem na którym będzie prowadzić badania ma być Bałtyk. Portem macierzystym jednostki ma być Gdynia.

  • Statek będzie również przystosowany do połowów ryb. W tym celu na otwartym rufowym pokładzie roboczym zostaną zainstalowane urządzenia umożliwiające połów, zaś w kadłubie zostaną zamocowane wciągarki trałowe. Przewidziano też magazyn ryb wyposażony w wytwornicę lodu. Pokład roboczy dostosowany będzie również do przewozu kontenera z pojazdem podwodnym ROV, który będzie zabierany w rejs jeżeli dany program badań będzie tego wymagał.

Na statku będzie 9 kabin dwuosobowych wyposażonych w monitory połączone z siecią komputerową oraz bloki sanitarne oraz 1 kabina jednoosobowa w której zamieszkiwać ma kierownik rejsu. Znajdzie się tam miejsce również dla sali gimnastycznej, kuchni, mesy, pentry, pralni z suszarnią czy magazynów prowiantowych.

Pieniądze na budowę jednostki, czyli 36 milionów złotych przekaże Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zakończenie budowy inwestycji ma nastąpić mniej więcej za rok.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...