12.04.2013 18:00 0
Finalizując porozumienie wstępne, zawarte 27 listopada 2012 roku, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i PERN "Przyjaźń" SA podpisały 10 kwietnia 2013 roku umowę dzierżawy portowego gruntu, na którym zostanie wybudowany Terminal Naftowy. Umowa, obejmująca ok. 28 hektarów powierzchni na terenie ZMPG SA, opiewa na 30 lat i określa szczegółowo relacje między stronami w zakresie posadowienia i użytkowania całej infrastruktury Terminalu. Przewiduje też możliwość objęcia jego granic - celem zwiększenia konkurencyjności flagowej inwestycji PERN - prawami Wolnego Obszaru Celnego.
Na terenie dzierżawionym pod budowę Terminalu powstanie około 20 zbiorników na ropę i produkty ropopochodne o pojemności ok. 700 tys. m3 z infrastrukturą techniczną, torami, bocznicą kolejową, rurociągami i budynkami. Terminal Naftowy będzie wyposażony w urządzenia do obsługi kilku rodzajów produktów: wielu gatunków ropy naftowej, oleju napędowego, benzyn, benzyn lotniczych i produktów chemicznych. Wszystko z zastosowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ochrony środowiska naturalnego.
Umowę podpisali: w imieniu ZMPG SA - stanowiący Jednoosobowy Zarząd - Jerzy Melaniuk oraz kierujący Działem Koordynacji Inwestycji Jerzy Lebiedź, prokurent, a w imieniu PERN "Przyjaźń" SA Marcin Moskalewicz, Prezes Zarządu oraz Sławomir Stachowicz, Członek Zarządu i Dyrektor Biura Przesyłu Ropy i Paliw.
PERN "Przyjaźń" SA jest spółką, w której 100% udziałów należy do Skarbu Państwa. Zajmuje się głównie transportem ropy naftowej do rafinerii w Polsce oraz wschodnich Niemczech, poprzez rurociąg "Przyjaźń", biegnący z Adamowa do Płocka i dalej do Schwedt oraz Rurociąg Pomorski łączący Płock z Gdańskiem. Rewersyjny Rurociąg Pomorski w połączeniu z terminalem naftowym w Gdańsku umożliwia import surowca z morza oraz tranzyt ropy naftowej przez Polskę. PERN świadczy również usługi magazynowania ropy naftowej w trzech bazach w Adamowie, Płocku oraz Gdańsku, o łącznej pojemności blisko 3,0 mln m3. PERN posiada też sieć rurociągów produktowych, wykorzystywanych do transportu paliw płynnych.
ZMPG SA jest spółką, w której Skarb Państwa zachował 85,71% udziałów, umieszczając ją jednocześnie na krótkiej liście spółek o istotnym znaczeniu dla porządku i bezpieczeństwa publicznego. Największy polski port morski w Gdańsku, mający obecnie charakter portu uniwersalnego, wiedzie prym w obsłudze obrotu kontenerowego na południowym Bałtyku, ale także ma w Rzeczypospolitej Polskiej 85% udział w morskich przeładunkach ropy naftowej i jej produktów. Terminale głębokowodne Portu Zewnętrznego w Gdańsku, niezamarzające i dostępne dla wszystkich statków przez cały rok, przyjmować mogą przy swoich nabrzeżach największe jednostki oceaniczne, zdolne pokonać Cieśniny Duńskie.
źródło: www.portgdansk.pl