Gdynia realizuje europejski projekt ENTER.HUB (European Network exploiting Territorial Effects of Railway Hubs and their Urban Benefits). Jego celem jest promocja węzłów kolejowych o znaczeniu regionalnym jako siły napędowej dla zrównoważonego, ekonomicznego, kulturalnego i społecznego rozwoju miast średniej wielkości. Taką „turbiną" ma być węzeł transportowy przy dworcu w Gdyni Głównej.
W projekcie udział bierze 10 miast i dwa regiony z dziewięciu różnych państw: Włochy - Reggio Emilia (lider projektu), Francja - Creil, Szwajcaria - Lugano, Niemcy - Rostock, Ulm, Polska - Gdynia, Łódź, Szwecja - Orebro, Wielka Brytania - Preston, Portugalia - Porto, Hiszpania - Ciudad Real, Girona.
W ramach projektu specjalnie powołane, lokalne grupy przedstawicieli firm i instytucji opracują koncepcje zagospodarowania przestrzeni swoich węzłów kolejowych. Dzięki temu obiekty staną się atrakcyjnymi miejscami nie tylko dla podróżnych i mieszkańców, ale również dla rozwoju usług. Ważnym elementem ENTER.HUB jest wymiana wiedzy i doświadczeń pomiędzy partnerami.
W gdyńskim zespole zadaniowym są pracownicy: Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje realizację projektu, Biura Rozwoju Miasta, Biura Planowania Przestrzennego, Zarządu Komunikacji Miejskiej. Dołączą do nich kolejni interesariusze.
Miasta partnerskie będą realizowały zadania uzależnione od roli ich węzła w sieci transportowej. Mogą to być np.: poprawa funkcjonowania transportu publicznego w okolicy węzła (Łódź), poprawy jego wizerunku (Ulm), rozwoju usług logistycznych w węźle (Orebro).
Węzeł transportowy na dworcu w Gdyni Głównej będzie miał strategiczną rolę w przedstawieniu atutów miasta. Zespół zadaniowy opracuje koncepcję zagospodarowania terenu węzła w sposób, który zapewni lepszą informację i ułatwi dostęp do istotnych z punktu widzenia gospodarczego, turystycznego, kulturowego i usługowego miejsc. Turyści i mieszkańcy bez problemu zlokalizują miejsca przyjazdu/odjazdu wybranego środka transportu. Dzięki projektowi węzeł ma szansę przyczynić się do pozyskania nowych inwestorów dla Gdyni. Istotną rolę w koncepcji stanowi ograniczenie barier dla osób z trudnościami w poruszaniu się.
Gdyński zespół zadaniowy dokona przeglądu istniejących koncepcji zagospodarowania węzła, omówi sprawdzone i skuteczne rozwiązania z innych miast, wdroży dobre praktyki w plan zagospodarowania gdyńskiego węzła, a także rozważy szansę rozwoju nowych usług typu: Bike&Ride, Park&Ride, Rent a Bike. Przedstawiciele będą uczestniczyć wraz z reprezentantami miast partnerskich w warsztatach, podczas których omówią dotychczasowe działania i wspólnie poszukają najlepszych rozwiązań problemów danego węzła.
Projekt, prowadzony w ramach programu URBACT II, potrwa 27 miesięcy i zakończy się w kwietniu 2015 r. Jego całkowity koszt to niecałe 717,5 tys. euro, w tym prawie 41 tys. euro zostało przeznaczone na realizację gdyńskiej części.