Kryzys gospodarczy, zmiany kadrowe w kierownictwie Portu czy atmosfera wokół portowych podatków nie przeszkodziły w uzyskaniu dobrego wyniku przeładunkowego.
Jerzy Melaniuk, czyli jednoosobowy Zarząd Spółki Akcyjnej ZMP Gdańsk ma zamiar podwoić wynik przeładunkowy, który osiągnięty został w roku ubiegłym. W tym celu zaktualizowane zostaną założenia strategii rozwoju portu. Póki co za główny cel postawiono stworzenie dużego terminala kontenerowego, znalezienie inwestorów na konkretne tereny portu czy uruchomienie inwestycji PERN.
- Zakładamy szybkie rozwiązanie kwestii rozbudowy terminalu kontenerowego. Dlatego - podobnie, jakz kierownictwem "Portu Północnego" omawiamy na bieżąco dynamikę budowy Terminalu Masowego Grupy "Sea-Invest" - w bezpośrednim, codziennym kontakcie jesteśmy także z kierownictwem "DCT". Mamy zgodę właścicielską na bezprzetargowe przekazanie terenu pod rozwój "DCT". Nasi partnerzy stoją przed poważnym zadaniem zorganizowania finansowania rozbudowy terminalu, bo docelowa wielkość przeładunków na poziomie 5 mln TEU jest parametrem, który powinniśmy osiągnąć jak najszybciej. ZMPG SA - w ramach naszych możliwości kompetencji - dołoży wszelkich starań, aby nic nie przeszkodziło w rozbudowie bazy kontenerowej portu. Liczymy, że do 31 stycznia 2013 poruszane kwestie zostaną pozytywnie i ostatecznie wyjaśnione. Jeżeli "DCT" nie rozbuduje swojego potencjału, to w sposób naturalny zacznie się ograniczać. Rozwój portowego potencjału do obsługi kontenerów w gdańskim porcie jest naszym absolutnym priorytetem – czytamy na oficjalnej stronie Portu Gdańsk.
Obecnie prowadzone są rozmowy z sześcioma podmiotami zainteresowanymi Terminalem Promowym Westerplatte. Ten wykorzystywany być może zarówno w obrocie pasażerskim jak i towarowym. Priorytetem jest również inwestycja PERN "Przyjaźń" SA, która nawiązuje do dawnej koncepcji utworzenia głębokowodnej bazy, która służyła będzie jako miejsce przeładunkowe i składowe paliw płynnych.
- ZMPG SA, sygnująca niedawno wstępne porozumienie z płockim partnerem, zakłada podpisanie umowy dzierżawy 28 hektarów jeszcze w I kwartale 2013. Strony zainteresowane szybką realizacją przedsięwzięcia oczekują już tylko akceptacji korporacyjnych. Także w tym przypadku ZMPG SA zadeklarowała partnerom z Płocka pełną pomoc techniczną i doradczą, związaną z realizacją tej trudnej inwestycji - zarówno na etapie opracowania koncepcji technicznej, projektowania jaki wykonania – czytamy na stronie Portu Gdańsk.
Prezes Jerzy Melaniuk jest zdania, że w strategii brakuje ideii Portu Centralnego.
- W oparciu o wysunięty w Zatokę Gdańską cypel Westerplatte, przy wykorzystaniu najnowszych technologii inżynierskich w zakresie budowli hydrotechnicznych, zamierzamy - bez szkody dla krajobrazu i środowiska naturalnego - podjąć się opracowania założeń techniczno-ekonomicznych budowy portu z wszystkimi walorami XXI wieku. Liczymy też, że - dzięki jak najściślejszej współpracy z Urzędem Morskim - zostanie w ten projekt włączona idea budowy tzw. portu schronienia – czytamy dalej w tym samym komunikacie.
Te i wiele innych założeń znajdzie się w strategii rozwoju z cezurą lat 2014-2025. Ma w niej się pojawić nowe spojrzenie na port przy dalszej kontynuacji podstawowych działań. W planie remontowowo-inwestycyjnym na rok 2013 zawarto 78 zadań o wartości 70 mln złotych. Wraz z planem bieżącym tworzony jest duży program rozwojowy dla rentownych nabrzeży Portu Wewnętrznego. Możliwe to będzie dzięki potencjalnym środkom pozyskanym z Unii Europejskiej.