Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku tonażowym. Ma ona na celu dostosowanie polskich przepisów do zaleceń, które wystosowała Komisja Europejska.
Istota podatku tonażowego wyraża się w powiązaniu wysokości płaconego przez przedsiębiorcę żeglugowego (armatora) podatku, bezpośrednio z eksploatowanym przez niego tonażem (wielkością jego floty). To specyficzna forma podatku, liczonego nie od dochodu lub przychodu podatnika, a od pojemności statku; niezależna od rzeczywistych zysków lub strat armatora. To alternatywna forma opodatkowania w stosunku do przyjętej przez przedsiębiorców żeglugowych formy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W polskim porządku prawnym podatek tonażowy został uregulowany przez ustawę z dnia 24 sierpnia 2006 r. Z uwagi na fakt, iż podatek tonażowy stanowi środek pomocy publicznej, konieczna była notyfikacja projektu, zakończona wydaniem w grudniu 2009 r. Decyzji Komisji Europejskiej uznającej podatek tonażowy w Polsce za formę pomocy publicznej zgodnej z wewnętrznym rynkiem Unii Europejskiej.
Zgodnie z zaleceniami Komisji Europejskiej niezbędne było dokonanie zmian w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 roku. polegające m.in. na wprowadzeniu zapisów, iż: 1) osoba fizyczna lub osoba fizyczna będąca wspólnikiem spółki osobowej podlegająca opodatkowaniu podatkiem tonażowym nie może odliczać od wysokości podatku tonażowego kwoty składek na ubezpieczenie zdrowotne, uiszczanych w trakcie danego roku podatkowego oraz kwoty składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania podatkiem tonażowym, uiszczanych w trakcie danego roku podatkowego; 2) wykonywanie prac przez holowniki i pogłębiarki może zostać objęte podatkiem tonażowym w przypadku zastosowania odpowiedniego kryterium czasu pracy w świadczeniu usług transportu ładunku lub pasażerów holownikiem i transportu wydobytego materiału przez pogłębiarkę w danym roku podatkowym; 3) przedsiębiorca zarządzający z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej cudzym statkiem, w cudzym imieniu i na cudzą rzecz, na podstawie umowy, posiadający ważny Dokument Zgodności, obowiązany jest zapewnić, aby większość osób zatrudnionych przez niego na lądzie lub na statkach stanowili obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej; 4) przedsiębiorstwo objęte podatkiem tonażowym powinno podlegać tego rodzaju opodatkowaniu przez okres 10 lat. Według Ministerstwa Transportu możliwość opodatkowania podatkiem tonażowym to jedna z form zachęt kierowanych do przedsiębiorców żeglugowych.