12.12.2012 16:08 0

Czy warto rozbudować SKM do Wejherowa?

Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu opracuje dokumentację przedprojektową dla rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa. Przetarg rozpisało wcześniej SKM w Trójmieście.

Kryterium oceny była przede wszystkim cena, a najniższą zaproponowało BPK Poznań. Propozycja tej grupy opiewa na kwotę 409 590 złotych. BPK Poznań pokonało pięć złożonych ofert.

SKM w Trójmieście uzyskało środki finansowe potrzebne do wykonania analizy przedwstępnej, dzięki której rozbudowana ma zostać kolej aglomeracyjna w Trójmieście do Wejherowa. Po jej wykonaniu dowiemy się czy takowa a inwestycja jest potrzebna, a jeśli tak to w jakim wariancie. W momencie zapotrzebowania na nią, SKM będzie się starać skorzystać ze środków Unii Europejskiej.

W Trójmieście podsystem kolejowy opiera się głównie na linii nr 250, której tory prowadzą od Gdańska Głównego do samej Rumi oraz na linii nr 202 z Gdańska Głównego do Stargardu Szczecińskiego. PKP SKM prowadzi ruch aglomeracyjny na trasie Gdańsk-Rumia i Rumia-Wejherowo. Na tej drugiej trasie ruch odbywa się po linii należącej do PKP PLK. Obejmuje 6 stacji i przystanków osobowych. W związku z tym SKM jest zobowiązana na tym odcinku dopasować się do obowiązującego rozkładu jazdy PKP. Częstotliwość SKM-ek jest ograniczona, gdyż te zmuszone są do ustępowania pierwszeństwa spóźnionym pociągom posiadającym wyższy priorytet. Ruch na tym odcinku w godzinach szczytu to zatem 10-15 minut, zaś poza wynosi pół godziny.

W samym szczycie przewozowym pociągi są przepełnione, obniża się komfort podróżujących nimi ludzi. Przystanki są w złym stanie technicznym i wizualnym.

SKM zastanawia się nad budową nowoczesnego systemu kolei aglomeracyjnej do samego Wejherowa. W ten sposób zmniejszy się czas przejazdu, zwiększy natomiast częstotliwość pociągów i komfort jazdy. Przystanki zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szybkie Koleje Miejskie wdrożyłyby wówczas system monitoringu, informacji pasażerskiej podobnej do tej znajdującej się np. w Gdyni czy Sopocie.

Istnieją cztery warianty realizacji opisywanej inwestycji:

1) Wydłużenie linii kolejowej nr 250 aż do samego Wejherowa (zbudowanie nowych torów). Linia prowadziłaby korytarzem kolejowym znajdującym się nieopodal obecnej linii kolejowej.

2) Budowa nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, ale na istniejącej już linii kolejowej. Wyposażona zostałaby ona w tak zwaną samoczynną blokadę liniową. System oparty byłby na urządzeniach komputerowych, które w połączeniu z pracą poszczególnych posterunków pozwolą na zwiększenie częstotliwości kursowania SKM-ek.

3) Budowa podwójnego przejścia rozjazdowego od Redy do Wejherowa. Chodzi głównie o wbudowanie w tory czterech rozjazdów, szlak podzielony zostanie wówczas na dwa krótsze.

4) Budowa nowej linii połączonej z linią 250 i zupełnie nowego korytarza. Nowe torowisko przechodziłoby jednak przez tereny gminne i prywatne, zatem inwestycja będzie bardzo kosztowna. Projekt powstanie w trzech fazach, czyli przygotowanie dokumentacji technicznej, realizacja i eksploatacja polegająca na wdrożeniu określonych wcześniej działań (zatrudnienie pracowników, przeprowadzenie specjalnych szkoleń, wyposażenie jednostek utrzymaniowych czy podpisanie umów z konkretnymi podmiotami odpowiedzialnymi np. za czystość.)


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...