12.11.2012 19:00 0

Konkurs na koncepcję kładki na Ołowiankę rozstrzygnięty!

9 listopada rozstrzygnięty został międzynarodowy konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno - technicznej zwodzonej kładki pieszej przez Motławę na Ołowiankę. Zwyciężyła koncepcja projektantów ze Słowenii.

Zwycięski projekt wyłoniony został spośród 68 nadesłanych prac, w tym m.in. z Hiszpanii, Wielkiej Brytanii i Holandii. Autor zwycięskiej koncepcji niezależnie od nagrody pieniężnej otrzyma zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na wykonanie dokumentacji projektowej kładki.

Konkurs Miasto Gdańsk ogłosiło w maju tego roku. Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie napływały z całego świata. Zgłosiły się 154 zespoły, do udziału w konkursie dopuszczonych zostało 130 zespołów - Tak duże zainteresowanie przerosło nasze najśmielsze oczekiwania - mówił podczas ogłoszenia wyników, zastępca prezydenta Gdańska, ds. polityki przestrzennej, Wiesław Bielawski.

Kładka, poprowadzona w okolicy ul. Grodzkiej 9, skomunikować ma Główne Miasto z Ołowianką, zapewnić ma łatwiejszy dostęp do instytucji kultury, dać możliwość łączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego, stworzyć ma nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia - to argumenty, które przemawiają za jej budową.

  • Mosty łączą narody, zbliżają ludzi, ułatwiają życie. Most to symbol pokoju. W czasach pokoju mosty budowano, w czasach wojen burzono. Kładka piesza to szczególny rodzaj mostu. Kładka zwodzona to most szczególny podwójnie. Może stać się dodatkową atrakcją - niejako wartością dodaną podobnie jak historyczny Tower Bridge w Londynie, czy współczesna otwierana kładka o konstrukcji łukowej w Newcastle. Wyspa Spichrzów połączona jest z Głównym Miastem aż trzema mostami. Teraz chcemy połączyć z miastem Ołowiankę. Przybliżymy do miasta mieszkańców rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów, ułatwimy dostęp do Filharmonii i Muzeum Morskiego, zaktywizujemy rejon dawnych zakładów mięsnych. Nawet dla żeglarzy otwierane mosty są atrakcją. Ten projekt jest dla wszystkich - mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Zastosowana technologia ma umożliwić wykonanie konstrukcji o najmniejszych wymaganych przekrojach i masie, tak by uzyskała ona wrażenie lekkości; kładka powinna tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy; utrzymywać rangę miejsca przez walory stylowe noszące cechy najwyższej klasy i jakości; kreować ma nowy element tożsamości miasta; zapewniać ma wygodę i ułatwiać dostęp, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych; otwierać i zamykać ma się w czasie krótszym niż dwie minuty; znajdować się ma na wysokości 2,5 m w świetle toru wodnego Motławy - to niektóre z wymogów konkursowych określonych na podstawie analizy wariantowej dla budowy przeprawy przez Motławę sporządzonej na zlecenie miasta, którym musieli sprostać projektanci

Teren opracowania konkursowego objęty jest ochroną dziedzictwa kulturowego oraz ochroną archeologiczną. Maksymalny planowany łączny koszt wykonania zwodzonej kładki pieszej przez Motławę na Wyspę (wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego) wynosi 13 mln zł. Organizatorem konkursu jest Gmina Miasta Gdańska.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...