13.02.2025 12:29 0 Materiał Partnera Materiał partnera

Prom m/f Polonia – perła Bałtyku kończy 30 lat!

Materiał Partnera

1 czerwca 1995 roku do użytku został oddany prom m/f Polonia – najnowocześniejsza w tamtym czasie jednostka na Bałtyku. W tym roku flagowy prom Unity Line będzie obchodził swoje 30-lecie, równolegle z jubileuszem działalności promowej armatora. Przypomnijmy sobie początki Polonii – perły Bałtyku, która na swoim pokładzie przewiozła do Szwecji miliony pasażerów!

Skąd wziął się pomysł na budowę Polonii?

Już w 1985 roku Polska Żegluga Morska (PŻM) planowała wprowadzenie na Morze Bałtyckie nowoczesnej polskiej jednostki. Ostatecznie nie otrzymała jednak niezbędnej licencji importowej i projekt nie doszedł do skutku. Osiem lat później doszło do największej katastrofy w historii polskiej żeglugi – podczas sztormu zatonął Jan Heweliusz, a w tragedii zginęło 56 osób. 

Tym samym powstała luka na trasie Świnoujście–Ystad i potrzeba wprowadzenia nowej jednostki o podwyższonym standardzie bezpieczeństwa. Propozycja budowy nowoczesnego promu przyszła od Norwegów, którzy ze względu na problemy z pozyskiwaniem nowych zamówień dla stoczni zaoferowali bardzo korzystne warunki kredytowe. To właśnie ten kontrakt zapoczątkował budowę dumy polskiej floty promowej, czyli jednostki m/f Polonia.

Prom do Szwecji zbudowany w Norwegii

Warunki finansowe między stroną polską i norweską zostały ustalone praktycznie w jeden dzień. Polacy mieli tylko jedno zastrzeżenie – nowoczesny prom do Skandynawii miał być gotowy na początek sezonu, czyli na czerwiec 1995 lub 1996 roku. Budowę zlecono norweskiej stoczni Langsten Group (Langsten Slip & Båtbyggeri AS) w Tomrefjord, która słynęła z ekspresowych realizacji – Polonia powstała w 17 miesięcy, co w tamtych czasach było niemałym wyczynem. Ciekawostką jest, że prom miał mieć siostrzaną jednostkę, jednak zabrakło funduszy na kolejny kontrakt.

Polski prom, skandynawska jakość

Ze względu na niedawną katastrofę Jana Heweliusza głównym założeniem projektu Polonii było wysokie bezpieczeństwo. W konsultacjach i pracach nad specyfikacją uczestniczyli najlepsi specjaliści, a prom do Skandynawii wyposażono w materiały klasy premium. Inżynierowie zadbali m.in. o nowoczesne systemy redukcji przechyłów, innowacyjne rozwiązania ewakuacyjne i instalacje przeciwpożarowe o wysokim ciśnieniu. 

Chrzest i pierwszy rejs do Ystad

27 maja 1995 roku w norweskiej stoczni Langsten odbył się chrzest Polonii, a matką chrzestną promu została ówczesna dyrektorka departamentu żeglugi w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej – Ewa Kowalczyk. To właśnie ona wypowiedziała formułkę nadającą statkowi imię: Płyń po morzach, sław imię norweskich stoczniowców i polskich marynarzy. Nadaję ci imię Polonia. Następnie, zgodnie z tradycją, rzuciła butelkę szampana na nową burtę. 30 maja miało miejsce uroczyste podniesienie bandery, a przed północą jednostka pod dowództwem kpt.ż.w. Mariana Webera wypłynęła w dziewiczy rejs do Ystad.

Nowoczesny prom do Skandynawii

Za wystrój wnętrz odpowiedzialna była norweska firma Arne Johanson, a Polonia była pierwszą polską jednostką, w której zastosowano zamki magnetyczne w kabinach. Pasażerowie byli zachwyceni przestrzenią, funkcjonalnością i kolorystyką, a także roślinnymi dekoracjami i wyjątkową kuchnią. Za menu na światowym poziomie odpowiadał Marek Bormański, który przez 17 lat gotował w Nowym Jorku między innymi dla Michaela Jacksona czy George’a Busha.

Pasażerowie mogli korzystać z pokładów hotelowo-rekreacyjnych, które obejmowały m.in. bary, restauracje, kasyno, dyskotekę, salę kinową i centrum konferencyjne. Nowoczesne wyposażenie sprawiło, że rejsy wycieczkowe do Skandynawii stały się atrakcją samą w sobie. Wkrótce wprowadzono też rejsy tematyczne i bale sylwestrowe na Bałtyku, które są organizowane do dziś. 

Garść praktycznych informacji

Ile osób może zabrać Polonia? Jak duży jest prom do Skandynawii i ile ma kabin? Ile trwa przeprawa promowa i czy można podróżować ze zwierzętami? Sprawdź ciekawostki i praktyczne informacje:

  • We wszystkich częściach wspólnych promu, na całej trasie wycieczki ze Świnoujścia do Ystad pasażerowie mają dostęp do Wi-Fi.
  • Na pokładzie m/f Polonia znajdują się kabiny 2- i 4-osobowe (z oknem lub bez okna), kabiny przystosowane dla osób z niepełnosprawnością, kabiny przystosowane do transportu zwierząt, a także kabiny LUX. Polonia ma 212 kabin i 618 łóżek.
  • Na promie znajdują się dwie sale konferencyjne (na 100 lub 200 osób).
  • Rejs na trasie Świnoujście–Ystad trwa ok. 7 godzin.
  • Wymiary promu to 169,9 metrów długości i 28 metrów szerokości.
  • Prędkość podróżna to 17,2 węzła, a maksymalna – 20,2 węzła.
  • M/f Polonia może zabrać jednocześnie 1000 osób: 918 pasażerów i 82 członków załogi.

Na trasie Świnoujście–Ystad pływają obecnie dwa promy pod banderą Unity Line: Polonia i Skania. Armator obsługuje również rejsy na linii Świnoujście–Trelleborg, gdzie pływają promy Gryf, Galileusz, Copernicus i Epsilon. Polonia jest jednak flagową i pierwszą jednostką pływającą w barwach Unity Line, która zrewolucjonizowała rejsy wycieczkowe do Skandynawii, zwiększając bezpieczeństwo i komfort pasażerów.


Czytaj również: