20.01.2023 12:12 4 WH/UG Kosakowo
Gotowe jest studium transportowe dla gminy Kosakowo. Dokument zakłada, że liczba podróży na terenie gminy może wzrosnąć od 60 do 120%. Droga Czerwona w Gdynia i trasa Via Maris mają być kluczowe dla gminy. "W najbliższej perspektywie czasowej nie przewiduje się realizacji tych tras, a główną barierą w połączeniu układu drogowego gminy Kosakowo z układem zewnętrznym jest ograniczona przepustowość ul. Płk. Dąbka".
W marcu 2022 roku zlecono przygotowanie studium transportowego dla gminy Kosakowo wraz z propozycjami rozwiązań usprawniających funkcjonowanie sieci transportowej. Podczas ostatniej sesji rada gminy pozytywnie zaopiniowała opracowywany dokument.
Wiodącą rolę odgrywa transport samochodowy i autobusowy.
— Zakładany wzrost liczby mieszkańców spowoduje zwiększenie zapotrzebowania na sprawny przewóz osób zarówno na obszarze gminy, jak i drogach powiązanych z gminami sąsiednimi. Przewidywany rozwój zagospodarowania przestrzennego obszaru gminy charakteryzuje się dalszym dużym wzrostem liczby mieszkańców. Liczba podróży na terenie gminy Kosakowo może wzrosnąć od 60 do 120% - informuje gmina Kosakowo.
Zobacz także: Ruszają prace przygotowawcze dla budowy Drogi Czerwonej
Droga Czerwona i trasa Via Maris (dawniej OPAT) mają być kluczowe w powiązaniu układu dróg w powiązaniu układu dróg na terenie gminy Kosakowo z podstawową siecią metropolitalną i krajową. Te dwie drogi mają zapewnić bezkolizyjny dostęp do zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.
Zobacz także: Mówiono o niej od lat - przygotują warianty przebiegu Via Maris
Według studium, gmina Kosakowo, jeszcze przed oddaniem Drogi Czerwonej i Trasy Via Maris, musi etapowo budować połączenia z tymi drogami.
— Obecnie gmina Kosakowo nie ma bezpośredniego połączenia z siecią dróg krajowych. W najbliższej perspektywie czasowej nie przewiduje się realizacji tych tras, a główną barierą w połączeniu układu drogowego gminy Kosakowo z układem zewnętrznym jest ograniczona przepustowość ul. Płk. Dąbka. Priorytetowa zatem na ten moment jest koordynacja prac nad poprawą przepustowości ciągu ulic: Derdowskiego – Płk. Dąbka – Kwiatkowskiego wraz z rozbudową ul. Derdowskiego do dwóch jezdni w jednym kierunku – wymieniają urzędnicy.
Do najważniejszych wyzwań w zakresie poprawy warunków transportowych należeć będą:
- budowa nowego układu drogowego Kosakowo-Pierwoszyno-Mosty wraz z węzłem integracyjnym w Kosakowie;
- przebudowa skrzyżowania ul. Kaszubskiej i Rumskiej w Pierwoszynie z uwagi na dużą liczbę zarejestrowanych zdarzeń drogowych na tym skrzyżowaniu;
- przebudowa skrzyżowania ulic Wiejskiej – Szkolnej – Płk. Dąbka – Czernickiego w Pogórzu, które posiada wiele wad związanych z geometrią jezdni;
- ukończenie budowy ulic Paska i Chmielnej pomiędzy Suchym Dworem a Dębogórzem;
- przebudowa skrzyżowania ulic Rzemieślniczej – Rumskiej i Leśnej z rekomendacją, aby powstało tam rondo jednopasowe;
- przebudowa skrzyżowania ul. Rumskiej z drogą powiatową (kierunek Mrzezino) jako jednego z najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań;
- tworzenie rezerw terenowych pod budowę linii kolejowej aglomeracyjnej, zachęcanie do realizacji inwestycji i prowadzenie dialogu w tym temacie z Zarządem Województwa Pomorskiego;
- realizacja spójnej sieci tras rowerowych wraz z niezbędną infrastrukturą.