17.07.2018 10:06 3 Natalia/Pomorskie.eu
Będą nowoczesne, komfortowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi i rowerzystów – już niebawem pomorski tabor zasili pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls. Samorząd województwa pomorskiego podpisał umowę z firmą Newag SA na ich dostawę.
W podpisaniu umowy (16 lipca) na zakup co najmniej pięciu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls wzięli udział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, Ryszard Świlski, członek zarządu wpjewództwa, oraz Zbigniew Konieczek, prezes firmy Newag SA.
Źródło: UMWP
Źródło: UMWP
– Z badań przeprowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że mieszkańcy Pomorza korzystają z połączeń kolejowych najchętniej w Polsce. Cieszymy się więc, że już wkrótce do ich dyspozycji zostaną oddane nowoczesne pociągi Impuls, dostosowane do potrzeb pasażerów XXI wieku, czyli odpowiednie dla osób z niepełnosprawnościami, podróżujących z dziecięcymi wózkami, rowerzystów. Pociągi będą szybkie oraz zostaną wyposażone w nowoczesne systemy, które zapewnią pasażerom komfortowe warunki podróży. Zamówione przez samorząd pociągi to zupełnie nowa jakość na pomorskich torach. Do tej pory inwestowaliśmy w tabor spalinowy. Teraz czas na składy elektryczne – mówi marszałek Mieczysław Struk.
Prezes Zbigniew Konieczek zapewnił, że dostarczenie wszystkich pojazdów będzie możliwe szybciej niż początkowo zakładano. Już pod koniec pierwszego kwartału 2019 r. po pomorskich torach będą kursować wszystkie zamówione pociągi.
Pojazdy zostaną skierowane do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich w województwie pomorskim na liniach:
– Słupsk–Lębork–Wejherowo–Gdynia Główna;
– Elbląg–Malbork–Tczew–Gdańsk Główny–Gdynia Główna.
Będą mogły też obsługiwać połączenia na zelektryfikowanej linii PKM: Gdańsk Główny/Gdańsk Wrzeszcz–Gdańsk Port Lotniczy–Gdańsk Osowa–Gdynia Główna, Kościerzyna–Gdańsk–Gdynia, Kartuzy–Gdańsk, a także Kartuzy–Somonino, w przypadku modernizacji linii do Kartuz oraz linii 201 z Kościerzyny przez Gdańsk-Osową do Gdyni oraz sfinansowania dokumentacji przygotowawczej w postaci Studium Wykonalności przedmiotowego projektu. Zakupione nowe pojazdy będą sukcesywnie zastępować wyeksploatowane i niespełniające oczekiwań mieszkańców pojazdy serii EN57.
Elektryczne zespoły trakcyjne z rodziny Impuls będą pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację i nowoczesny system informacji pasażerskiej. Niska podłoga umożliwiać będzie łatwe wsiadanie i wysiadanie. Wnętrze zostanie dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Nowoczesne toalety będą z obiegiem hermetycznym, zgodne z wymaganiami TSI. Wysoki komfort podróżowania zapewniony będzie dzięki nowoczesnemu układowi biegowemu oraz wydajnej klimatyzacji i ogrzewaniu z automatyczną regulacją, optymalne właściwości trakcyjne – dzięki zastosowaniu silników trójfazowych asynchronicznych, a zwrot (rekuperacja) energii do sieci trakcyjnej nastąpi podczas hamowania.
Zamówiony przez województwo pojazd powinien rozwijać prędkość co najmniej 160 km/h. Wyprodukowany Impuls 45WE pomieści ponad 500 osób, w tym 225 na miejscach siedzących (min. 195 miejsc stałych, min. 30 miejsc uchylnych) oraz co najmniej 20 rowerów.
Całkowity koszt zakupu pięciu Impulsów dla województwa pomorskiego to około 123 mln zł. Ponad 92 mln zł unijnego dofinansowania zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020. Aż 30,3 mln zł pochodzić będzie ze środków własnych samorządu województwa pomorskiego.