14.12.2014 15:32 0 Merlin.pl
Tłumy w sklepach oraz ogrom przygotowań przed Bożym Narodzeniem wbrew pozorom nie spędzają Polakom snu z powiek. Okazuje się, że wielu z nas ma przed świętami inny dylemat – jak trafić w prezent, który faktycznie sprawi obdarowanej osobie przyjemność. Jak radzimy sobie ze świątecznymi podarunkami i co myślimy o bożonarodzeniowych zakupach, sprawdził Merlin.pl w najnowszym badaniu przeprowadzonym wraz z TNS Polska.
Badanie nastawienia Polaków do bożonarodzeniowych zakupów pokazuje, że aż co trzeci z nas podchodzi do zadania ambitnie – wybierając prezent, stara się dopasować go indywidualnie do poszczególnych osób, np. na podstawie ich zainteresowań. Niestety, najtrudniej trafić nam z prezentem dla tych, którzy są nam najbliżsi i na których najprawdopodobniej najbardziej nam zależy.
Czas na zakupy! Fajnie, ale jak się za nie wziąć?
Zdecydowana większość, bo aż 80% Polaków, sprawi w tym roku prezenty bliskim, jak wynika z badania e-sklepu Merlin.pl i TNS Polska. Chcemy i lubimy wręczać podarunki, szczególnie te trafione, chociaż dla wielu z nas to wciąż wyzwanie. Ponad połowa Polaków deklaruje, że w tym roku obdaruje najwyżej cztery osoby, ale już pięć i więcej prezentów ma zamiar kupić 20 % osób. I jak się okazuje, nie wszyscy pałają entuzjazmem, myśląc o świątecznych zakupach. Dlaczego?
Z nadchodzącej Gwiazdki cieszy się co trzeci Polak, jednak aż 3/4 osób ma wątpliwości, jaki prezent dla najbliższych wybrać, by spełnić ich oczekiwania. Na świąteczne zakupy najbardziej cieszą się osoby młode (15-29), studenci, Polacy z wyższym wykształceniem, w dobrej sytuacji materialnej oraz kobiety, które częściej wyrażają zdecydowane zadowolenie zarówno ze świąt, jak i związanych z nimi zakupów. Mężczyźni są bardziej powściągliwi w entuzjastycznych skojarzeniach ze świątecznym shoppingiem. Co ciekawe, najczęściej wyrażaną przez panów obawą, nie są wcale wydatki czy tłumy w sklepach, ale brak czasu na szukanie prezentów.
Pozostałe badane grupy wskazują natomiast na inne aspekty, np. kobiety, małżeństwa i osoby powyżej 40 roku życia martwią się najczęściej tym, że świąteczne zakupy nadszarpną domowy budżet. Tymczasem młodzi, single i osoby z wyższym wykształceniem w pierwszej kolejności wskazują raczej na brak pomysłu na prezent.
Prezent dla partnera? Ciężka sprawa…
Według badań Merlin.pl i TNS Polska, największym wyzwaniem jest dla nas spełnienie marzeń najbliższych - co trzeci Polak wskazał swojego partnera, jako osobę, której obdarowanie sprawia najwięcej trudności. Mężczyźni mają z tym jednak znacznie większy kłopot niż kobiety. O rozterkach związanych z prezentem dla partnerki mówi 37% panów i 28% pań. O ile panowie bardziej obawiają się zakupu nietrafionego prezentu dla swojej drugiej połówki, tak kobiety najczęściej mają podobny problem z podarunkiem dla dziecka.
Gdy już uporamy się z zakupami dla partnera i najmłodszych członków rodziny, przed nami wybór prezentu dla mamy, z którą również – jak pokazują wyniki badania – mamy dylemat. – Na problem z zakupem prezentu dla mamy wskazują po równo mężczyźni, jak i kobiety. Okazuje się, że mniej pracy, jak deklarujemy, mamy już z wyborem prezentu dla taty, rodzeństwa oraz dziadków – dodaje Joanna Skrzyńska z TNS Polska. Zdecydowanie najdłużej nad dopasowaniem gwiazdkowych upominków myślą osoby młode (15-29) oraz te z wyższym wykształceniem.
Jeśli z całych sił staramy się jak najtrafniej dopasować prezent, gdzie szukamy inspiracji? Najczęściej zastanawiamy się nad tym, co dana osoba lubi, jakie ma zainteresowania (31%). Więcej pracy w dobór prezentu dla bliskich zdają się wkładać kobiety, które częściej niż mężczyźni, starają się podejść do każdego obdarowywanego indywidualnie. Co czwarty Polak po prostu pyta, co dana osoba chciałaby otrzymać – to ułatwienie stosują najczęściej osoby powyżej 40-tego roku życia. Co dziewiąty Polak korzysta z gotowych pomysłów na prezent, np. zestawów kosmetyków, a zbliżona grupa osób szuka inspiracji w sieci, podsłuchuje kolegów z pracy czy znajomych, ale przegląda również katalogi z inspiracjami, gazetki świąteczne.
Badanie zostało przeprowadzone techniką wywiadu bezpośredniego przy wykorzystaniu tabletów (CAPI) na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat od 7 do 13 listopada 2014 roku przez TNS Polska.