Działają od roku, a przez ich centrum przechodzą operacje warte setki milionów Euro.... Gdańskie centrum biznesowe fińskiej firmy Kemira świętowało niedawno okrągły rok działalności. Każdego dnia realizuje ono procesy warte średnio 3,5 mln Euro, a jego rozwój jest tak dynamiczny, że rozszerzono zakładane pierwotnie kompetencje. Centrum zatrudnia obecnie blisko 150 osób, a kolejne kilkadziesiąt znajdzie w nim pracę do końca roku.
Dynamiczny rozwój
Centrum usług biznesowych (Business Service Center) Kemiry rozpoczęło działalność w Gdańsku w lipcu ub. roku. Większość dotychczasowych założeń firmy zrealizowana została zgodnie z planem, a często nawet wcześniej, o czym decydowało przede wszystkim umiejętne zarządzanie ryzykiem i eliminowanie zagrożeń, związanych np. z zatrudnieniem czy utrzymaniem jakości. Dynamiczny rozwój centrum sprawił, że już na początku roku podjęto decyzję o rozszerzeniu pierwotnie zakładanego zakresu kompetencji o dodatkowe, zaawansowane procesy z dziedziny IT, które wcześniej Kemira zlecała zewnętrznym podmiotom na całym świecie. – Pierwsze miesiące były na tyle zachęcające pod względem rozwoju, że postanowiliśmy od razu iść dalej. Wzięliśmy na siebie odpowiedzialność za budowę i realizację centrum kompetencji SAP, które do tej pory były zlecane na zewnątrz organizacji. W Gdańsku budujemy więc know-how Kemiry w zupełnie nowym obszarze – dodaje Arkadiusz Rochowczyk. Według wewnętrznych raportów wartość wydatków zarządzanych przez gdański zespół to ok. 130 mln Euro miesięcznie. Oddział stał się już największym w Kemirze centrum obsługi klienta obsługując ok. 5 tysięcy zamówień miesięcznie oraz organizując około 3,5 tysiąca dostaw specjalistycznych produktów chemicznych do europejskich klientów. Dodatkowo, równo po 12 miesiącach, zakończony został proces transferu działów finansowych: należności i zobowiązań.
Wiele funkcji i odpowiedzialności
Ze względu na wielofunkcyjny charakter, poziom zaawansowania obsługiwanych procesów, a także wielonarodowe, multikulturowe środowisko pracy, centrum Kemiry zdecydowanie wyróżnia się na tle innych firm sektora BPO/SSC działających na trójmiejskim, a nawet krajowym rynku. Realizuje ono procesy związane z obsługą sprzedaży (Customer Service), zamówieniami (Procurement), finansami i księgowością (Finance & Accounting) oraz IT. Obecnie zatrudnia blisko 150 osób, a do końca roku planuje przyjąć jeszcze kilkadziesiąt osób (głównie do działu Customer Service – ze znajomością języków skandynawskich oraz IT – ze znajomością systemu SAP). - Kemira decydując się na inwestycję w Trójmieście kierowała się między innymi dostępnością kadry pracowniczej. Dotychczasowa rekrutacja potwierdza, że było to dobre założenie. Warto zwrócić także uwagę na fakt, że w ostatnim czasie w trójmiejskim sektorze usług wspólnych zwiększa się specjalizacja obsługiwanych procesów i ich poziom skomplikowania, a Kemira jest jedną z głównych firm, które ten trend wprowadzają – mówi Marcin Piątkowski Dyrektor Invest in Pomerania. Trójmiasto jest obecnie jednym z najbardziej atrakcyjnych regionów dla firm sektora usług inwestujących w Polsce.