Budowę Trasy Kaszubskiej jak dotąd wstrzymywały decyzje administracyjne, w tym i ostatnia opinia środowiskowa, którą właśnie przyjęto. Inwestycja rozpocznie się za trzy lata, a ekspresówka łącząca Trójmiasto z Lęborkiem ma być gotowa w 2020r.
Według analizy ruchu wykonanej przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej w 2023 roku na trasie Kaszubskiej w ciągu doby przejedzie do 34 tysięcy pojazdów.
Początkowo wersji przebiegu trasy było kilka, ustalono jednak, że ma ona przebiegać przez Bożepole, Luzino, Milwino, Szemud, Koleczkowo, Bojano prosto do Wielkiego Kacku w Gdyni.
O samym pomyśle zbudowania ekspresówki mówi się od lat. W powiecie wejherowskim najbardziej temu sprzeciwiali się mieszkańcy Koleczkowa.
Droga zdaniem GDDKiA musi powstać. Na sześćdziesięciu kilometrowej trasie znajduje się blisko 100 budynków do wyburzenia.
Za powstaniem trasy jest z kolei włodarz Luzina. Właśnie w tej miejscowości powstanie jeden z węzłów ekspresówki.
Na Trasie Kaszubskiej powstanie 8 dużych przejść dla zwierząt oraz setka przepustów dla tych mniejszych. Wzdłuż drogi umieszczona zostanie ponad setka ekranów akustycznych o długości 300 metrów. Koszt budowy drogi to 4,5 mld złotych.