02.04.2014 10:42 0
W siostrzanym mieście Gdyni - Karlskronie od 31.03.2014 r. działa terminal intermodalny. Od tej pory ładunki zarówno do, jak i ze Skandynawii oraz Europy przez Gdynię i Karlskronę będą przewożone w kombinacji kolej-prom. Dzięki temu autostrada morska Gdynia-Karlskrona zyskała znaczenie dla całego kontynentu.
Nowopowstały terminal na wyspie Verkö ma działać w technologii przewozów intermodalnych, a więc przewozów wykorzystujących łącznie transport morski i kolejowy. To technologia przyszłości, która skutkuje obniżeniem kosztów transportu oraz poprawą stanu środowiska naturalnego.
Punktami docelowymi stworzonej sieci połączeń będzie 40 terminali w całej Szwecji i Norwegii, a na południu - port w Gdyni. Dzięki tej współpracy Karlskrona, a przez to Gdynia, uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w tak kluczowych miastach Skandynawii jak Sztokholm, Oslo, Göteborg oraz Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Hallsberg, a nawet w Kirunie - na północy Szwecji. Tą drogą mogą być przewożone całe pociągi złożone z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych, jak i pojedyncze wagony.
Terminal w Karlskronie to bardzo ważna inwestycja rozwojowa dla Gdyni. Jest częścią tworzonego nowoczesnego systemu transportowego Unii Europejskiej, którego priorytetami są szybkość i skuteczność przewozów towarów, pasażerów i informacji. Zapewni on konkurencyjność gospodarki oraz poprawi jakość życia mieszkańców Unii.