Na sesji Rady Gminy Gniewino podjęto uchwałę w sprawie wyrażenia stanowiska dotyczącego konieczności budowy kanału łączącego Jezioro Żarnowieckie z Bałtykiem. Radni zobowiązali wójta do przekazania stanowiska odnośnym władzom i instytucjom oraz realizacji dalszych działań.
Kanał ma być projektowany pod nazwą „Cysterskiego Szlaku Wodnego". Ma mieć około 8 km długości. Według radnych z wielu względów jest niezbędny, a jego oddziaływanie wykroczy poza subregion Kaszub Północnych. Uważają, że poniesienie wydatków na budowę owej „autostrady wodnej" jest w pełni uzasadnione i musi zostać ujęte jako strategiczny priorytet inwestycyjny.
Radni piszą, że budowa kanału umożliwi większą elastyczność w wykorzystaniu mocy elektrowni niezależnie od suszy lub wysokich opadów czy roztopów, ponadto stworzy też możliwość natychmiastowego opróżnienia zbiornika górnego w trybie awaryjnym.
Jednocześnie w oficjalnym stanowisku gminy Gniewino czytamy, że dzięki inwestycji cały region zyska na znaczeniu turystycznym. Możliwość cumowania na Jeziorze małych jednostek pływających przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa na Bałtyku (możliwość schronienia w razie sztormu) oraz wydłużenia sezonu turystycznego.
STANOWISKO GMINY GNIEWINO W SPRAWIE PROJEKTU BUDOWY KANAŁU POMIĘDZY JEZIOREM ŻARNOWIECKIM A MORZEM BAŁTYCKIM:
Biorąc pod uwagę fakt, że Jezioro Żarnowieckie znajduje się w całości w granicach gminy Gniewino oraz, że wykorzystanie pełnego potencjału gospodarczego tego obszaru w związku z przygotowywanymi tu inwestycjami z zakresu energetyki, turystyki jak i zbliżającą się kolejną perspektywą finansowania projektów ze środków Unii Europejskiej, wymaga przeprowadzenia kompleksowych inwestycji w ramach utworzenia Specjalnej Strefy Turystycznej Żarnowiec, gmina Gniewino potwierdza konieczność podjęcia działań na rzecz priorytetowej realizacji połączenia Jeziora Żarnowieckiego z Morzem Bałtyckim.
Budowa przedmiotowego kanału o wysokiej drożności jest innowacyjnym przedsięwzięciem, które rozwiąże wiele poważnych problemów z zakresu gospodarki wodnej występujących dziś w rejonie Jeziora Żarnowieckiego. Projekt ten ma wszechstronne uzasadnienie gospodarcze, a jego wartość dodaną stanowić będzie możliwość wykorzystania turystycznego.
Występujące naprzemiennie nadwyżki i niedobory wody destabilizują działanie Elektrowni Wodnej Żarnowiec (PGE Energia Odnawialna) i uzależniają je od warunków pogodowych. Budowa kanału umożliwi większą elastyczność w wykorzystaniu mocy elektrowni niezależnie od suszy lub wysokich opadów czy roztopów, ponadto stworzy też możliwość natychmiastowego opróżnienia zbiornika górnego w trybie awaryjnym. Względy związane z dbałością o środowisko naturalne także uzasadniają uregulowanie stanu wód rzeki Piaśnicy, co stanie się możliwe dzięki istnieniu kanału. Jest to problem niezwykle istotny również dla okolicznego rolnictwa, które w czasie suszy uzależnione jest od systemu kanałów melioracyjnych, do których wpompowywana jest woda z Jeziora, co powoduje dalsze obniżenie poziomu lustra wody i destabilizuje okoliczną gospodarkę wodną.
Jednocześnie cały region ogromnie zyska na znaczeniu turystycznym. Możliwość cumowania na Jeziorze małych jednostek pływających przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa na Bałtyku (możliwość schronienia w razie sztormu) oraz wydłużenia sezonu turystycznego w subregionie, dywersyfikacji ofert i przyspieszenia rozwoju gospodarczego w oparciu o turystykę. Biorąc pod uwagę obecne uzależnienie lokalnego sektora turystycznego od kaprysów klimatu, nie do przecenienia staje się rozwijanie ofert innowacyjnych oraz atrakcyjnych nie tylko w czasie „plażowej" pogody. Na przykładzie francuskiej miejscowości Aix-les-Bains leżącej nad jeziorem Bourget, które połączone zostało kanałem żeglownym Savieres z rzeką Rodan, potwierdzić można ewidentne korzyści gospodarcze wynikłe z takiej inwestycji. Zachowując skalę porównawczą należy prognozować wzrost liczby turystów odwiedzających okolice Jeziora Żarnowieckiego o dodatkowe ponad 100 tys. osób rocznie po wykonaniu kanału.
Kanał projektowany pod nazwą „Cysterskiego Szlaku Wodnego" o długości ok. 8 km z wielu względów jest niezbędny, a jego oddziaływanie wykroczy poza subregion Kaszub Północnych. Dlatego też poniesienie wydatków na budowę owej „autostrady wodnej" jest w pełni uzasadnione i musi zostać ujęte jako strategiczny priorytet inwestycyjny tej części Pomorza.