Według badań naukowców aktywność fizyczna i ruch na świeżym powietrzu mają duży wpływ na efektywność naszej pracy i nauki. Wiosna, która się właśnie rozpoczęła, daje w tym względzie wiele możliwości i zachęca do działania.
O tym, że aktywność fizyczna i ruch na świeżym powietrzu pozytywnie wpływają na lepsze samopoczucie i zdrowie, wiedzą przede wszystkim ci, którzy z tego korzystają. W propagowanie sportu i rekreacji mocno włączają się także miasta, czego przykładem jest chociażby inicjatywa Gdyńskie Poruszenie, a także firmy, które dostrzegają w tym realne korzyści. Aktywność fizyczna i dobre odżywianie pracowników realnie przekłada się na ich wydajność. Standardem w wielu firmach stają się już karty typu MultiSport, umożliwiające znacznie tańsze korzystanie z wielu obiektów sportowo-rekreacyjnych. Możliwości jest jednak znacznie więcej…
Do pracy rowerem
Ładna pogoda sprzyja rezygnacji z przemieszczania się wszędzie za pomocą samochodu czy nawet komunikacji miejskiej. Ci, którzy mają taką możliwość mogą dojeżdżać do pracy np. rowerem. Pozwoli to nie tylko zaoszczędzić parę groszy na paliwie lub bilecie, ale wpłynie też na lepsze samopoczucie. Tego rodzaju potrzebom pracowników coraz częściej wychodzą naprzeciw same firmy. Przy zakładach pracy czy biurach organizują one specjalne parkingi dla jednośladów.
– Wielu pracowników naszych najemców regularnie dojeżdża do pracy rowerem, zdarza się, że nawet zimą. Dlatego parking rowerowy z szatniami i prysznicami, jest już stałym i ważnym elementem naszych inwestycji biurowych – mówi Monika Brzozowska z firmy Torus, będącej deweloperem gdańskiej Alchemii.
Dodatkowym atutem jest tutaj ekologia. Zdarza się też, że firmy, w których ma ona szczególne znaczenie potrafią wynagradzać swoich pracowników za korzystanie z tego środka lokomocji. Parking rowerowy to nie tylko efekt mody w dużych miastach, ale także realna alternatywa dla komunikacji samochodowej i zachęta do zdrowego trybu życia.
Spacer i zdrowa żywność w ciągu dnia
To, że jesteśmy w szkole czy w pracy nie oznacza, że musimy cały dzień „przesiedzieć”. Aktywność potrzebna jest także w ciągu dnia, co w najbliższym czasie udowodnią pracownicy firmy Young Digital Planet z Gdańska. Organizują oni akcję o nazwie EduAktywacja, która ma ona na celu zwrócenie uwagi na różne czynniki mające wpływ na proces edukacji i pracy, a jednym z nich jest właśnie aktywność na świeżym powietrzu. Firma wysyłać będzie do szkół materiały informacyjno-edukacyjne zachęcające do podejmowania działań w celu tworzenia lepszych warunków nauki i zwiększania efektywności, sama będąc przykładem takiej inicjatywy. Pracownicy YDP kilka razy w tygodniu, w ciągu pracy, będą mieli możliwość odbywania spacerów i ruchu na świeżym powietrzu. Ma to umożliwić im osiąganie jeszcze lepszych efektów.
Przykład YDP jest nowatorskim i szeroko zakrojonym działaniem, na które nie wszystkie firmy znajdą chęci i możliwości, ale to przecież od nas samych zależy chociażby to, jak spędzimy przerwę czy jak będziemy się odżywiać.
Popularne bieganie
W ciągu zaledwie kilku lat najbardziej popularną formą aktywności Polaków stało się bieganie, co po okresie zimowego letargu zaczyna być szczególnie widoczne. W parkach, na ścieżkach, w lesie czy na plaży, wszędzie można spotkać osoby próbujące zrzucić zbędne kilogramy i poprawić kondycję. Popularność tego sportu widać po frekwencjach licznie odbywających się w naszym kraju biegów ulicznych, których wysyp rozpoczyna się właśnie na wiosnę. Na wiele z nich zapisy kończą się znacznie przed terminem samego biegu.
– Bieganie staje się w Polsce równie popularne, jak w innych krajach Europy czy świata. Widać to przede wszystkim po rosnącej frekwencji na różnego rodzaju imprezach biegowych, na które zapisują się zarówno młodzi, jak i starsi, a nawet całe rodziny - mówi Maciej Brzozowski z agencji Live, dyrektor imprezy Orlen Warsaw Marathon.
Polskie imprezy nie są jeszcze tak gigantycznymi wydarzeniami, jak chociażby te w Berlinie, Rzymie czy Kopenhadze, ale szybko się do nich zbliżamy. Bieganie jest bardzo popularne ze względu na swoją uniwersalność. Dyscyplinę tą można uprawiać praktycznie wszędzie, nie ma też ograniczeń czasowych i nie jest wymagany do tego żaden specjalistyczny i drogi sprzęt.
Piłka jest nadal okrągła
Wiosną ruszają także różnego rodzaju ligi amatorskie. Na boiska piłki nożnej wybiegają zarówno drużyny firmowe, jak również grupy znajomych, który skrzyknęli się i zapisali do rozgrywek. W dwóch największych amatorskich ligach szóstek – w Red Boxie oraz Piłkarskiej Lidze Trójmiasta R-GOL (PL3) – rozpoczęły się już wiosenne zmagania na wszystkich szczeblach rozgrywek. Do udziału w rozgrywkach przystąpiło kilkuset zawodników z ponad 100 drużyn, w większości reprezentanci działających w Trójmieście przedsiębiorstw. I tak, na starcie rundy wiosennej stanęli m.in. piłkarze Radia Gdańsk, Thomson Reuters, Saur Neptun Gdańsk, Marwitu , Jeppensena, Grupy LOTOS czy Cafe Ferber. Jak swoją wiosenną piłkarską aktywność opisują sami uczestnicy?