08.05.2012 15:28 0

Manewry ratownicze Baltic Sarex 2012

Na Bałtyku rozpoczęły się największe manewry ratownicze pod kryptonimem Baltic Sarex 2012. W ćwiczeniu uczestniczą jednostki pływające oraz samoloty i śmigłowce z 10 państw. Polska Marynarka Wojenna skierowała do ćwiczenia okręt ratowniczy ORP „Lech”, śmigłowiec ratowniczy Mi-14PŁ/R oraz Brzegową Grupę Ratowniczą. Manewry zakończą się w piątek, 11 maja.

Na Bałtyku, każdej doby przebywa od 2500 do 3000 jednostek. Sprawia to, że akwen ten należy do jednych z najbardziej zatłoczonych mórz na świecie. W stosunku do jego powierzchni posiada zatem duży udział procentowy w globalnym transporcie morskim. Powoduje to spore prawdopodobieństwo występowania różnych incydentów zagrażających bezpieczeństwu użytkowników morza. Statystycznie rocznie na Bałtyku dochodzi do około 120 wypadków.

Powyższa sytuacja wymaga zatem od międzynarodowych sił ratowniczych utrzymania ciągłej gotowości do reagowania w sytuacjach zagrożenia życia na morzu. Jednocześnie wymaga ciągłego doskonalenia procedur i współpracy flot wielu państw w celu zapewnienia jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Dlatego akcje ratownicze stanowią praktycznie element każdych ćwiczeń krajowych i wielonarodowych. Prowadzone są także ćwiczenia, których scenariusze przewidują prowadzenie dużych, kompleksowych, międzynarodowych operacji SAR na wypadek wystąpienia katastrofy masowej, w której niezbędne jest użycie potencjałów ratowniczych wielu państw. Takim właśnie ćwiczeniem jest coroczny BALTIC SAREX, którego zasadnicza część to tzw. MULTISAREX polegający na przećwiczeniu masowej ewakuacji ludzi z zagrożonej jednostki pasażerskiej.

Dzisiaj (wtorek, 8 maja) rozpoczęła się faza morska manewrów Baltic Sarex 2012. Ćwiczenie jest prowadzone w rejonie duńskiej wyspy Bornholm. Uczestniczy w nim ponad 30 specjalistycznych jednostek pływających, samoloty i śmigłowce reprezentujących 10 państw, w tym: Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Litwę, Łotwę, Niemcy, Polskę, Rosję oraz Szwecję. Dodatkowo przebieg manewrów będą obserwowali przedstawiciele Norwegii. Polska Marynarka Wojenna do udziału w Baltic Sarex 2012 skierowała okręt ratowniczy ORP „Lech” z 3. Flotylli Okrętów w Gdyni i specjalistów z Brzegowej Grupy Ratowniczej oraz śmigłowiec ratowniczy Mi-14PŁ/R z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. W ćwiczeniu uczestniczyć będzie również polska jednostka Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa m/s Pasat typu SAR 3000. Działania samolotów i śmigłowców podczas prowadzenia akcji ratowniczych na morzu wspierać będzie samolot wczesnego ostrzegania i kontroli powietrznej AWACS.

Baltic Sarex to cykliczne manewry wojskowych i cywilnych służb ratowniczych. Organizowane są w ramach programu Partnerstwa dla Pokoju. To największe na Bałtyku i jedne z największych w Europie tego typu ćwiczenia, organizowane zgodnie ze standardami zalecanymi przez Międzynarodową Organizację Morską IMO (ang. International Maritime Organisation) oraz Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO (ang. International Civil Aviation Organisation). Ich zasadniczym celem jest doskonalenie procedur podczas skoordynowanych działań na rzecz ratowania życia na morzu.

Więcej informacji na temat przebiegu manewrów w kolejnych komunikatach oraz na stronie internetowej ćwiczenia pod adresem www.balticsarex.org.

ORP „Lech” to uniwersalny, duży okręt ratowniczy. Jego głównym zadaniem jest udzielanie pomocy załogom uszkodzonych okrętów podwodnych, prowadzenie długotrwałych operacji ratowniczych, prac podwodnych, badań dna morskiego do głębokości 120 metrów oraz wykonywanie zadań patrolowych. Okręt może pomagać innym jednostkom na morzu poprzez usuwanie uszkodzeń, gaszenie pożarów, ściąganie z mielizny, holowanie oraz odkażanie. ORP „Lech” może także prowadzić akcje poszukiwania i ewakuacji rozbitków oraz udzielać poszkodowanym natychmiastowej pomocy na bazie pokładowego ambulatorium. Dzięki wyposażeniu w dźwig może wydobywać z dna morskiego przedmioty o masie do 10 ton. Do działań specjalistycznych jego załoga wykorzystuje dynamiczny system pozycjonowania, system do poszukiwania obiektów na dnie morza, dzwon nurkowy i komorę dekompresyjną oraz zdalnie sterowany pojazd podwodny. ORP „Lech” wchodzi w skład Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

Mi-14PŁ/R to śmigłowiec przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych, w dzień i w nocy. Podnoszenie rozbitków na jego pokład może odbywać się za pomocą pasów, kosza lub noszy. Śmigłowce te mogą również wodować i podjąć rozbitków bezpośrednio z powierzchni wody. PŁ/R przystosowany jest do transportu 19 poszkodowanych, w pozycji leżącej 9. W przypadku większej ilości poszkodowanych na pokład może zabrać do 20 dodatkowych tratw ratunkowych (standartowo 5). Tratwa ratunkowa, zależnie od jej typu, może pomieścić od 6 do 8 osób. Dwie tego typu maszyny znajdują się na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego. Na stałe bazują na lotnisku w Darłowie. Ich załogi, na przemian z załogami śmigłowców W-3RM, pełnią całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego.

Brzegowa Grupa Ratownicza (BGR) przeznaczona jest do prowadzenia samodzielnych działań ratowniczych na obszarach morskich oraz śródlądowych. Uczestniczy w akcjach ratowniczych i udziela pomocy jednostkom pływającym na mieliźnie. Prowadzi samodzielne prace podwodne do głębokości 50 metrów na obszarach morskich oraz wodach śródlądowych. Marynarze BGR współdziałają z innymi rodzajami Sił Zbrojnych i instytucjami, zarówno wojskowymi jak i cywilnymi. Uczestniczą w likwidacji klęsk żywiołowych, współdziałają z jednostkami pływającymi i śmigłowcami. Wyposażenie BGR stanowi m.in. komora dekompresyjna, łodzie motorowe, sprzęt nurkowy i ratowniczy.


Czytaj również:

Trwa Wczytywanie...