06.12.2024 14:00 19 TS
Czytelnik zwraca uwagę na trudności z parkowaniem przy Szpitalu Specjalistycznym w Wejherowie. Jego zdaniem osoby niepełnosprawne powinny mieć możliwość bezpłatnego korzystania z miejsc parkingowych. Skontaktowaliśmy się z operatorem parkingu, aby uzyskać komentarz w tej sprawie.
— Jestem osobą niepełnosprawną. Posiadam kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych i mimo to otrzymałem mandat parkując przy wejherowskim szpitalu. Będę od tego się odwoływał. Uważam, że osoby niepełnosprawne powinny móc bezpłatnie parkować przy szpitalu. Darmowy parking jest na dole, ale wejście pod tę górkę dla osób z niepełnosprawnościami jest wymagające. Przy innych szpitalach zauważyłem, że są darmowe parkingi - z prośbą o interwencję zgłosił się do naszej redakcji czytelnik.
Skontaktowaliśmy się z operatorem parkingu, aby uzyskać komentarz w tej sprawie.
— Istnieje możliwość dłuższego bezpłatnego postoju dla osób niepełnosprawnych na specjalnie wyznaczonych dla nich kopertach - tłumaczy Mateusz Wiltos, prezes zarządu WEIP sp. z o. o. - Na pozostałych miejscach również istnieje możliwość bezpłatnego postoju ale wyłącznie w ograniczonym, krótkim czasie. Pod szpitalem w Wejherowie od bieżącego miesiąca zostało wprowadzonych kilka zmian dla wszystkich kierowców, które mają ułatwić korzystanie z parkingu.
Wyjaśnijmy, że od 1 grudnia, zgodnie z rozstrzygnięciem przetargu organizowanego przez Szpitale Pomorskie, operatorem parkingu przy szpitalu w Wejherowie została polska firma z Trójmiasta - WEIP sp. z o. o. Tego samego dnia zostały ukończone prace instalacyjne nowych urządzeń i oznakowania. Wraz z nowym operatorem zostały wprowadzone nowe technologie i ułatwienia w zakresie płatności za parking.
Jak informuje operator dotychczasowy bezpłatny czas parkowania został wydłużony z 5 do 15 minut. Warunkiem skorzystania z bezpłatnego czasu jest pobranie biletu z parkomatu wraz ze wpisaniem odpowiedniego numeru rejestracyjnego. Biletu nie trzeba pozostawiać na podszybiu pojazdu. Ewentualnie w przypadku zrobienia literówki w rejestracji zalecane jest pozostawienie biletu na podszybiu lub pobranie poprawnego biletu.
Na terenie parkingu zastosowano nowe parkomaty z dotykowymi, kolorowymi wyświetlaczami.
— Dzięki wydajnym procesorom i dużym ekranom ich obsługa jest szybka i intuicyjna. Urządzenia umożliwiają płatność kartą, gotówką i blikiem. Dodatkowo nowe urządzenia pozwalają na wybór opłaty z dokładnością do 15 minut a nie jak to było wcześniej z przedziałem godzinnym - tłumaczy Mateusz Wiltos.
Osoby posiadające tzw. 'kartę inwalidzką' mają prawo do bezpłatnego parkowania na wyznaczonych kopertach, przy czym jest tutaj jedno zastrzeżenie - bezpłatny postój na tych miejscach nie może trwać dłużej niż 5h.
— Ma to na celu uniknięcie zastawiania tych miejsc przez cały dzień przez te same auta - tłumaczy prezes. - W przypadku pozostałych miejsc parkingowych dozwolony jest bezpłatny postój 15 minut dla wszystkich użytkowników po pobraniu biletu z parkomatu. Postój powyżej tego czasu wymaga opłaty, również od osób posiadających różne specjalne karty.
Wiltos wyjaśnia, że przepisy drogowe nie narzucają z góry określonych zasad płatności co do pojazdów z kartą parkingową osoby niepełnosprawnej.
— W przypadku miejskich parkingów, w zależności od podjętej uchwały, karta ta w niektórych miastach zwalnia z opłat a w innych nie. Przez to kierowcy tych pojazdów potrafią się czasami w tym zakresie pomylić - tłumaczy. - W przypadku miejskiej strefy płatnego parkowania w Wejherowie, podobnie jak pod szpitalem, osoby niepełnosprawne są zwolnione z opłat wyłącznie na wyznaczonych niebieskich kopertach.
Wiosną 2025 roku - jak informuje operator - zostaną wymalowane kolejne miejsca dla osób niepełnosprawnych bezpośrednio przy głównym wejściu do szpitala. Jednocześnie zostaną też poszerzone dotychczasowe niebieskie koperty do prawidłowych wymiarów.
Byliście świadkami zdarzenia w naszym regionie? Chcecie aby nasza redakcja zajęła się jakimś tematem? Czekamy na Wasze sygnały i informacje. Można kontaktować się z naszą redakcją za pośrednictwem strony facebookowej i mailowo: [email protected]. Dyżurujemy także pod numerem telefonu 729 715 670.