26.09.2022 11:58 0 Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Nowa era pożyczania: trendy 2022

Materiał Partnera

Współczesne życie składa się z ciągłej serii zmian, które obecnie zachodzą nawet w pozornie najbardziej konserwatywnych i najbardziej uregulowanych dziedzinach, takich jak finanse. Branża, która jeszcze kilkadziesiąt lat temu była bastionem stabilności, przekształciła się w jedną z najszybciej rozwijających się i najbardziej zaawansowanych technologicznie. Na przykład udzielanie pożyczek – proces uzyskania pożyczki, który kiedyś trwał dni, a nawet tygodnie, wymagał ogromnego wysiłku i pakietu dokumentów, dziś trwa minuty i jest technologiczną kwintesencją współczesnego FinTechu. Jednak nie tylko technologia zmienia branżę finansową, ale sama branża dostosowuje się do ciągle zmieniającego się otoczenia zewnętrznego i pojawiania się nowych trendów. W dzisiejszym artykule przyjrzyjmy się trendom, które będą miały największy wpływ na udzielanie pożyczek w 2022 roku.

Pozabankowe instytucje kredytowe a klasyczna bankowość

Jeden z głównych trendów ostatnich lat utrzymuje się i w 2022 roku — pozabankowe instytucje finansowe oferujące klientom prostsze, wygodniejsze i bardziej dopasowane do ich potrzeb rozwiązania, coraz ostrzej konkurują z klasyczną bankowością. Jednocześnie udział instytucji pozabankowych w całkowitym wolumenie globalnej akcji kredytowej stale rośnie, podobnie jak poziom zaufania klientów do nich. Według The Financial Brand, 63% respondentów ufa obecnie nieklasycznym instytucjom finansowym w zakresie swoich danych osobowych.

Segment pozabankowych usług finansowych w globalnym pożyczaniu stale rośnie nie tylko dzięki nowym usługom i startupom FinTech, ale także dzięki produktom pożyczkowym uruchamianym przez gigantów technologicznych o globalnej sławie i milionach klientów. Amazon na przykład uruchomił własny kredyt obrotowy dla firm. Tą samą drogą podąża PayPal, który wprowadził na rynek zarówno pożyczki konsumenckie.

Rośnie też oglądalność popularnych serwisów p2p, takich jak Kabbage czy Quicken Loans, a liczba klientów dużych pozabankowych serwisów pożyczkowych online już teraz często przekracza liczbę klientów dużych banków. Na przykład z serwisu Szybka Gotówka w ciągu 6 lat skorzystało ponad 1,5 mln Polaków.

Materiał Partnera

Generacja Z zmienia zasady gry finansowej

Bez przesady, ale nikt tak bardzo nie wpłynął na świat, a także na sektor finansowy, jak pokolenie Z. Nie mogąc wyobrazić sobie życia bez technologii, nowe pokolenie znacznie chętniej korzysta z usług internetowych niż tradycyjnych. Ten segment kupujących nie lubi długo oszczędzać, tak więc dokonuje zakupów online bez zastanowienia i jest skłonny bez wahania wypróbować nowe usługi technologiczne. To właśnie dzięki rosnącej aktywności pokolenia Z – zakupy ratalne typu "kup teraz zapłać później" zyskują na popularności.

Na przykład Rulla pozwala płacić w trzech równych ratach bez odsetek, opłat i nadpłat. Wystarczy, że masz kartę bankową i smartfon. Ten rodzaj pożyczania w punktach sprzedaży jest wygodniejszy i bardziej opłacalny niż kredyty bankowe czy karty kredytowe. Łączna wartość transakcji BNPL w skali globalnej ma osiągnąć 100 mld USD do 2024 roku.

Inną, coraz bardziej popularną formą szybkiego dostępu do finansowania jest tzw. gotówka na żądanie, czyli payday advances, np. Early Wage. Firmy finansowe opracowujące takie produkty zasadniczo zapewniają zatrudnionym klientom nieoprocentowane, krótkoterminowe pożyczki, które są automatycznie spłacane z ich wypłat. Dla klientów nowej generacji to możliwość otrzymania pieniędzy, kiedy tylko zechcą, bez konieczności czekania na oficjalną wypłatę.

BigTech i przyszłość usług finansowych

Trzeci i ostatni trend, o którym chciałbym powiedzieć, to oczywiście BigTech. Według badań około 84% firm z branży usług finansowych wykorzystuje przynajmniej jedno z narzędzi BigTech, takich jak API, machine learning, Big data itp. W dużej mierze właśnie z tego powodu firmy FinTechowe konkurujące z bankami o klientów mają nad tymi ostatnimi szereg przewag.

Jednak jeszcze większą przewagę mają początkowo firmy zorientowane na technologię, które wchodzą na rynek usług finansowych z najlepszymi specjalistami, własnymi opracowaniami i unikalnym doświadczeniem w zakresie stosowania sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, automatyzacji procesów, gromadzenia i analizy big data. Na przykład autorski system scoringowy opracowany przez TAMGA pozwala dokładnie ocenić klienta i przewidzieć jego "perspektywy" finansowe. Dzięki temu proces pożyczkowy, w Szybka Gotówka, Prestamo Rapido, Bystrozaim jest szybki i wygodny dla klientów oraz znacznie ogranicza ryzyko dla pożyczkodawcy.

Tak więc, podczas gdy klasyczne banki wdrażają nowe technologie do swoich uciążliwych procesów, próbując dogonić graczy rynku FinTech i przyciągnąć pokolenie Z, zaawansowane usługi pozabankowe testują rozwiązania przyszłości, które już dziś mogą dziesięciokrotnie zmniejszyć liczbę pracowników, zminimalizować ludzkie błędy i ryzyko, przybliżając nową erę pożyczania.

Materiał Partnera


Czytaj również:

Komentarze

W trakcie ciszy wyborczej dodawanie i przeglądanie komentarzy jest zablokowane.